Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Lavprisfly får plads i Roskilde Lufthavn

Københavns Lufthavne A/S planlægger at gøre Roskilde Lufthavn Tune klar til at kunne tage større passagerfly.

En udvidelse af Roskilde Lufthavn kan bane vejen for at flytte lavprisselskaberne fra Kastrup til Tune.



Københavns Lufthavne

A/ S ejer Roskilde Lufthavn. I dag anvendes lufthavnen stort set kun til mindre fly.



Københavns Lufthavne A/S er imidlertid

i gang med forhandlinger med Roskilde Amt om at gøre Roskilde Lufthavn klar til større passagerfly.



Til ErhvervsBladet

siger adm. direktør Niels Boserup, Københavns Lufthavne A/S, at man ønsker at gøre Tune klar til at kunne

tage større fly - også selv om Kastrup kan klare den eksisterende flytrafik til København.



Kastrup har i

dag godt 18 mio. passagerer årligt, og kapaciteten ligger til at kunne tage omkring 25 mio. passagerer om året.



Ifølge

Niels Boserup vil det imidlertid give Københavns Lufthavne nogle nye muligheder, når Tune gøres klar til at kunne

tage større fly. Der skal gennemføres en VVM-undersøgelse, og den ene landingsbane skal forlænges.



Niels

Boserup vurderer til gengæld ikke, at de moderne, mere lydsvage fly vil støje mere end miljøreglerne for lufthavnen

i dag giver tilladelse til.



Niels Boserup oplyser, at Roskilde Lufthavn skal kunne tage fly med 150-180 passagerer - og det er

netop den størrelse fly, lavprisselskaberne benytter.



Han siger videre, at selv om Kastrup fortsat vil have den nødvendige kapacitet,

kan en muliged være at tilbyde lavprisselskaberne at bruge Roskilde Lufthavn.



- Det vil være billigere for dem. De

har ikke brug for alle de serviceydelser, vi tilbyder i Kastrup i dag, og deres passagerer stiller ikke de samme krav som ruteselskabernes

passagerer, siger Niels Boserup.



Roskilde Lufthavn er ikke den eneste option, Københavns Lufthavne har.



Sideløbende

forhandler selskabet med det svenske luftfartsværk om Sturup lufthavn nær Malmø.



- Vi har længe forhandlet

om et samarbejde eller et opkøb, men forhandlingerne tager tid, konstaterer Niels Boserup.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen