Berlingske Business

Laksefabrik svømmer uden om krisen

Syge Chile-laks, slanket administration og ikke mindst 90 procent østeuropæiske arbejdere har holdt virksomheden oven vande.

Skæremaskiner og samlebånd kører på nøjagtig lige så højt blus, som før den økonomiske krise, hos laksefabrikken Select Salmon i Esbjerg.

Faktisk tænker virksomheden snarere i at vokse end i at lave den varsomme opbremsning, som andre produktionsvirksomheder på Esbjerg Havn har set sig nødsaget til, for virksomheden har held med at afsætte sin laks.

Virksomhedens regnskab for sidste år nåede op på 2,6 mio. kroner før skat, og det var en stigning i forhold til de foregående år, hvor resultatet har ligget i omegnen af 2 mio. kroner.

Hemmeligheden bag Select Salmons sikre kurs trods de rørte vande har flere forklaringer, og en af dem hører man straks, hvis man går en tur gennem produktionen. Virksomheden har ikke færre end 90 procent øst-europæiske arbejdere ansat.

- De er en rigtig god og meget fleksibel arbejdskraft. Hvor danskere gerne vil hjem efter en arbejdsdag på otte timer, er de her arbejdere mere ligeglade med tiden og dagen. De fleste er kun i Danmark for at tjene penge, og mange af dem sender løbende lønnen hjem. Vi kører ikke med aften- og nattehold, men jeg kan til gengæld holde åbent 12 timer om dagen og regne med, at arbejderne godt vil blive ved, hvis der er mere at lave, siger direktør Brian Thygesen.

Knockout til Chile

Omkring ti ton laks bliver hver dag forabejdet på fabrikken, og i alt beskæftiger Select Salmon 27 medarbejdere fra Letland, Litauen, Polen og Rumænien samt et par enkelte danskere. Og mens produktionen er på vej ind i en stor, ny tilbygning, der skal afhjælpe den stadig mere påtrængende pladsmangel og sikre et bedre produktionsflow, får virksomhedens administration ikke lov til at fylde ret meget. Den er da også begrænset til en direktør, en økonomimand og en kvalitetsansvarlig, hvilket er endnu en af forklaringerne på Select Salmons succes.

Endelig er markedssituationen heller ikke den ringeste, når det kommer til laks. Chile, der udgør sydens svar på Norges lakseimperium, måtte sidste år aflive enorme dele af sin laksebestand på grund af sygdom.

- Chile er knockout’et flere år frem, for det kræver både mod og kapital at komme i gang med en lakseproduktion igen oven på sådan en situation. Men Chile var lige så store som Norge, så der har åbnet sig en ny og stærk efterspørgsel efter laks heroppe fra, for eksempel fra amerikanerne, siger Brian Thygesen, der dog selv primært eksporterer til Italien og Sverige.

Polen truer

20 procent af Select Salmons produktion bliver hjemme i de danske supermarkeder, hvor det sælges under andre navne som private labels-mærker. Select Salmon må konstant produktudvikle, endda aggressivt, for træerne vokser ikke ind i himlen, og markedet tegner til at blive mere barsk de kommende år:

- Når det kommer til detail-markedet, har vi svært ved at være med, for her bliver især Polen bedre og bedre. Deres priser for 50 eller 100 gram lakseskiver i en pakke kan vi ikke konkurrere med, for de betaler deres ansatte to euro i timen, og vi skal lønne med ni gange så meget. Jeg tror, vi vi i fremtiden kommer til at mærke meget mere til de baltiske lande. De får også 60 procent af EU i tilskud til nye maskiner, hvor vi andre kun får 20 procent, og så kan det bliver hårdt at følge med. Men det skal vi, så vi må bare tænke os godt om, siger Brian Thygesen.

Noget af det, Select Salmon senest har fået ud af at tænke sig godt om, er et nyt laksepålæg designet til bagels. Select Salmon laver ganske enkelt en lakserulle med hul i midten, og når så pålægget skæres, får hver skive den rigtige »femkrone-facon«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen