Berlingske Business

Læs-Ind bureau garanterer levering

Små og mellemstore virksomheder, der vil fremsende fakturaer til det offentlige via et såkaldt Læs-Ind bureau fra 1. februar næste år, behøver ikke frygte at fakturaen ikke kommer frem, hvis der er fejl i dem.

- Vi stopper ikke blot en faktura, hvis der skulle mangle en oplysning. Vi vil gøre vort bedste for at tage den ud til manuel behandling. Det vil sige en opringning til kunden. På den måde håber vi at kunne gøre overgangen lettere for virksomhederne. Og det hvad enten de sender få eller mange fakturaer, udtaler Jan Werum, der er adm direktør i JWN Data A/S, der er et af to virksomheder, der af Staten er udpeget til Læs-Ind bureau.

Et Læs-Ind Bureau er en service, hvor virksomheder kan sende den fysiske faktura som efterfølgende bliver indscannet og videresendt til de relevante offentlige myndigheder.

Fire nye linier

I ErhvervsBladet mandag udtrykker Håndværksrådet frygt for, at danske virksomheder ikke bliver klar til at efterleve kravene om elektroniske fakturaer til det offentlige pr. 1. februar 2005.

Problemet er kort fortalt, at uanset om en virksomhed bruger et Læs-Ind bureau eller sender en faktura elektronisk direkte til en offentlige myndighed, så skal man ændre i fakturaens layout. Ændringerne er nødvendige, fordi de nye regler betyder, at fakturaen skal tilføjes fire ekstra linier: EAN-Lokationsnummer, ordrereference, personreference og institutionens interne konteringsnummer.

Det betyder i praksis, at rigtig mange virksomheder skal have besøg af en konsulent, der skal rette i virksomhedernes ERP-system.

JWN Data kan ikke ændre i lovgivningen, men man er altså indstillet på at lette overgangen til elektronisk faktura for virksomhederne.

Læs-Ind servicen er gratis for alle virksomheder, der afregner moms halv- eller kvartårligt, eller med en omsætning under 15 mio.

Udvoer JWN Data er Post Danmarks Data Scanning godkendt som Læs-Ind bureau.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen