Berlingske Business

Læg pres på banken

Det er overordentligt godt at være pengeinstitut i øjeblikket.



Det fremgår af de første halvårsresultater

fra banker og sparekasser, som indløber i disse dage.



Især gebyrerne klinger kraftigt i kassen.



For ti år

siden udgjorde gebyrer 12 procent af pengeinstitutternes indtægtsside. I dag er tallet 22 procent. Især de mange låneomlægninger har

givet store engangsindtægter.



På udlånssiden er det på trods af de sidste tre års svage konjunkturer

i bemærkelsesværdig grad lykkedes at styre uden om tab på debitorer. I de bankregnskaber, der er kommet efter sommerferien,

er hensættelserne faldet med over 30 pct. i forhold til for et år siden.



Den stærkt forbedrede indtjening er

samtidig opstået i en lavrente-periode. Når forskellen mellem ind- og udlånsrenten er beskeden, plejer bankerne

at blive klemt, fordi de har en meget lille rentemarginal at operere på.



Regnskaberne viser imidlertid, at de har fundet

andre måder at klemme penge ud af kunderne på.



De gode tider får pengeinstitutterne til at investere. I flere medarbejdere,

flere filialer og mere teknologi. F. eks. ansætter Jyske Bank 200 nye medarbejdere, og mange lokale pengeinstitutter udvider

deres dækningsområde.



Det vil sikkert glæde regeringen og andre, der håber at se et knæk på ledighedskurven.



Men

den pæne aktivitet i sektoren burde i stedet resultere i bedre vilkår for bankernes kunder blandt privat-personer og virksomheder.



I

de senere år har de mindre pengeinstitutter vundet markedsandele på bekostning af storbankerne. Både private og

mindre virksomheder har i højere grad sluttet op om lokale banker.



I den nuværende situation bør storbankerne

være i en position, hvor de kan tage konkurrencen op. Det vil samtidig bidrage til opsvinget.



Bankeksperter mener, at pengeinstitutterne

uden at komme i problemer kan øge deres udlån med op til 40 pct.



Derfor er tiden inde til nu at teste bankernes

kreditvillighed og konkurrenceevne. Både for private og virksomheder.



I gode tider skal banker presses. Ellers tjener de

alt for meget, og det har de ikke fortjent. Steno

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen