Berlingske Business
08:20Professor: Væn jer til små afkast fra afkast og obligationer

Lad virksomheden få gavn af klimadebatten

Klimapolitik skal målrettes mod den enkelte virksomhed.

Ingen klimaplan uden virksomhederne. Men selv om det lyder som et tungt og ubehageligt ansvar, er der masser af fordele at hente i det store fokus, der er på miljøet.

- Der er ikke nogen vej udenom at snakke klima. Heller ikke for de mindre virksomheder, men til gengæld er der besparelser at hente, siger miljøchef i Dansk Industri Bjarne Palstrøm. Han forklarer, at selv om forskellige virksomheder kræver forskellige tiltag, så vil kravet om gode klima-skikke ikke forsvinde fremover.

- Det er klart, at helt små virksomheder på kort sigt primært skal beskæftige sig med de tiltag, der har direkte relation til besparelser, siger han og understreger, at en nedskreven klimapolitik eller ligefrem en klima-certificering allerede nu kan have positiv indlydelse på forholdet til kunder.

En nødvendighed

På virksomheden BRDR. Jørgensen Components A/S mærker direktør Hartman Jensen allerede en stigende interesse for ydre miljøhensyn hos sine kunder, der blandt andet befinder sig i den tyske bilindustri. De spørger jævnligt ind til, hvordan klimaet bliver påvirket af produktionen. Derfor tænker BRDR Jørgensen A/S i miljø, selv om direktøren er en anelse skeptisk med hensyn til global opvarmning.

- En del af det klimafokus vi oplever, tror jeg, bunder mere i religion end fakta. Men så længe det fylder så meget som det gør, må vi forholde os til det, siger han. Det har blandt andet ført til udskiftning af en del maskiner i virksomheden.

Ifølge Bjarne Palstrøm kan viden om, hvordan virksomheden påvirker miljøet gavne i forhold til finanskrisen. Ikke fordi der er voldsomme energibesparelser at hente, men fordi klima er blevet et af de parametre, som en virksomhed vurderes ud fra.

- Først og fremmest handler krisen selvfølgelig om økonomi, Men når der skal skaffes finansiering eller nye kunder, handler det om at have et godt ry, forklarer han.

Bundlinjen skal med

En af de virksomheder der har har erfaring med klimaansvar er den skandinaviske afdeling af elektronikfirmaet RS Components. Her har man siden sidste år været i gang med en længere proces, som skal munde ud i en miljø-certificering. Blandt andet er der etableret afbrydere, der sikrer, at strømmen er slukket, når den sidste går hjem, der er blevet opsat diode-pærer, og medarbejderne opfordres til at printe på begge sider af papiret.

- Vi gør det ikke kun for vore blå øjnes skyld. Det skal give en besparelse på bundlinjen, siger HR- og Finanschef Birgit Iversen, der har oplevet konkrete eksempler på kunder, der kun ville indgå aftaler med miljøcertificerede virksomheder.

Det oplever firmaer, der handler i Danmark ikke endnu. Men I Dansk Industris miljøafdeling er der ikke i tvivl om vigtigheden af at tænke klima i driften, og så er det lige gyldigt, om man mener, at debatten er præget af følelser eller fakta.

- Det er en virkelighed, der er her nu og en udvikling, der fortsætter. Både i de større virksomheder og samfundet generelt. Smv´erne kan med fordel følge med, siger Bjarne Palstrøm.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen