Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Kvalitetsvarer sælger godt i krisetider

I krisetider skærer forbrugerne ned på luksusvarer, men det er primært produkter i den mellemste prisklasse, der lider. Forhandlere af dyre kvalitetsprodukter er optimistiske.

Selvom forbrugerne spiser flere gange pasta med ketchup, så bliver der stadig sparet op til røde bøffer i krisetiden. På dagligvareområdet vælger kun få middelvejen, og forhandlere af kvalitetsprodukter i møbel og Hi-Fi branchen, er ikke i tvivl om, at tendensen også gælder dem.

- Flere ting peger på, at forbrugerne, i hvert fald på dagligvareområdet, ikke bare drosler ned efter salamimetoden, hvor man skærer af fra en ende af. I stedet køber man billigere i løbet af ugen, og så måske ekstra dyrt i weekenden, siger ekspert i forbrugeradfærd, adjunkt Jesper Clement fra institut for afsætningsøkonomi på Handelshøjskolen i København. Der findes kun meget begrænset data på området, og selvom den dobbelte tendens mærkes, tør Jesper Clement ikke spå om hvilke brancher, der ellers oplever et øget fokus på dyrere varer.

Designermøbler

Det tør Torbjørn Nielsen fra det lille møbelsnedkeri Ullerslev Snedkerforretning dog godt. Han mærker en støt stigende interesse for snedkeriets designermøbler.

- Vi har da også mærket krisen, og samlet set har vi også haft en lille nedgang i vores omsætning. Det lidt sjove er så, at nedgangen især har ramt vores produkter i mellemklassen. I salget af de dyrere møbler i meget høj kvalitet, har vi faktisk set en øget interesse, siger Thorbjørn Nielsen, der driver familievirksomheden sammen med sin fader.

Barberer prisen

Hos Hi-Fi-forhandleren Hifi-freaks.dk i Esbjerg, der koncentrerer sig om lyd i den dyre ende, mærker direktør Thomas Sillesen også en stigende interesse for kvalitet.

Her arbejdes der dog også for at gøre lidt ekstra for de kvalitetsbevidste kunder, og en satsning på web-salg, der sparer fordyrende mellemled, har barberet prisen på de dyre produkter.

- Jeg er faktisk overrasket over, hvor mange kunder, der er til det her. Der er ingen tvivl om, at markedet er her. Hi-Fi-branchen har bare været for dårlig til at satse på kvaliteten, siger direktør Thomas Sillesen.

Optimisme

Samlet set gør et øget salg i den dyreste ende dog kun en lille forskel for mange forhandlere, når resten af sortimentet ikke rigtigt følger med. I Ullerslev er der dog optimisme.

- Vi sælger klassiske ting som Hans Wegener og Børge Mogensen. Gedigne ældre designs som ikke går af mode. Vi ser lyst på fremtiden, og den fornemmelse får vi også, når vi taler med vores leverandører, siger Torbjørn Nielsen fra Ullerslev Snedkerforretning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen