Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Krise tackler de danske fodboldforretninger

Den økonomiske krise stopper den økonomiske udvikling for dansk fodbold. Sådan lyder meldingen fra danske superligaklubber.

Danske Superligaklubber melder nu, at den økonomiske krise har sat en stopper for den eksplosive økonomiske udvikling de seneste år.

Klubberne har tre primære indtægtskilder: Sponsorer, stadionindtægter og TV-penge.

Tv-pengene ligger nogenlunde fast, da de løber over lange kontrakter, og ifølge klubberne er fansene også trofaste. Derimod skal der i langt højere grad end tidligere arbejdes for at fastholde sponsorerne.

Berlingske Business har været i kontakt med 25 procent af klubberne i Superligaen: Silkeborg IF, Randers FC samt Brøndby IF. Og meldingen er den samme over hele linjen. Klubberne er godt tilfredse med at havne på 2008-niveau.

»Det er blevet sværere på sponsormarkedet, og vi skal kæmpe lidt mere for kronerne,« siger adm. direktør i Randers FC. Jacob Nielsen.

Og kommer Randers ud af 2009 på samme niveau som sidste år, vil direktøren være godt tilfreds.

»For os vil det være imponerende, hvis vi kan ligge på samme index som sidste år,« siger han, og understreger, at det dog er forventningen.

Lille Brøndby-optur


Også en af Superligaens mastodonter Brøndby IF kan mærke krisen. Over den brede kam regner man med en lille optur i forhold til sidste år, men der skal arbejdes langt hårdere for pengene.

»Kigger vi specifikt på sponsoraterne, er det et af de områder, vi har vækst. Men det er ’tough’, det er virkelig et hårdt marked. Erhvervslivet er hårdt ramt. Og der, de skærer først, er på markedsføring heri sponsorater,« siger finansdirektør i Brøndby, Palle Nordahl.

Silkeborg IF er just vendt tilbage til Superligaen efter en tur i 1. Division, hvilket har kostet dyrt på bundlinjen.

»I helt runde tal tabte vi 10 procent på vores sponsorater i 2008, og vi ligger en smule under forventninger i 2009, der gerne skulle ramme en smule over 2008,« siger Claus Christensen, økonomidirektør i Silkeborg IF.

Ifølge Christensen kan Silkeborg nemlig tilbyde sponsorerne et bedre produkt i og med, at Superligaen er langt højere eksponeret end 1. Division. Men selvom Silkeborg har sænket priserne for at blive medlem af erhvervsklubben og få billetter til kunderne, bliver det hårdt, lyder analysen.

»Det er klart, at hvis en selskab har fyret 100 om formiddagen, så indgår man ikke et sponsorat om eftermiddagen.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen