Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Krig i Øresund

Den svenske statsministers forslag i sidste uge, om at det skal

være billigere at køre over Øresund, burde modtages med kyshånd og ikke skydes i sænk af den danske

regering. Flemming Hansens blanke afvisning af lavere brotakster koster samfundet milliardindtægter, fordi hastigheden i integrationen

bliver bremset. Problemet er, at der er gået politik i brotaksterne, så der ikke tages hensyn til regionens udvikling

eller til den optimale udnyttelse af broen. Broen risikerer at blive et monument for dårligt samarbejde mellem Danmark og Sverige

i stedet for et instrument til øget vækst i Øresundsregionen.



Men man skal heller ikke tro, at det kun er

den danske regering, der ikke har viljen til at løse problemerne. Den svenske statsministers forslag til lavere brotakster

er nemlig mere en afledningsmanøvre for ikke at få løst skatteproblemet i regionen, end det kan tolkes som reel

vilje til lavere Øresundstakster. I samme åndedrag som den svenske statsminister - der i øvrigt står foran

et Riksdagsvalg den 15. september -skælder ud på brotaksterne, kræver han, at borgere i regionen skal betale skat

dér, hvor de bor, i modsætning til i dag hvor man betaler skat, hvor man arbejder. En diskussion, der snart har kørt

i over et år, og som for længst burde være løst. Der er også den svenske handelsminister Pagrotskys

seneste bandbulle om svenske taxaer i København. Nu kræver han, at der skal være flere svenske taxaer i København,

selvom det i forvejen er de svenske taxa-selskaber, der hidtil har fået mest ud af taxa-aftalerne om, hvem der må køre

hvor. Det virker nærmest som om, han forsøger at sabotere alle forsøg på at komme videre.



Det er skuffende,

at to nordiske broderlande øjensynligt står meget langt fra hinanden, når det gælder om at finde fælles

løsninger til stor gavn for både det svenske og det danske samfund.



I det hele taget er der grund til at være

bekymret for udviklingen på den politiske front. Danmark bruges ind imellem som skræmmebillede i den offentlige debat

i Sverige - og når man først har lagt afstand til nogen, bliver det ikke lettere bagefter at lave en pragmatisk aftale

med dem. Ja, Øresundsintegration tager tid - men derfor behøver man jo ikke at sidde og vente på, at den kommer

af sig selv. Den skal hjælpes i gang, og det kræver politisk vilje. Analyserne i HTS viser tydeligt, at borgerne og virksomhederne

allerede udnytter mange af mulighederne i regionen - men at der stadig ikke er sket større fremskridt på de områder,

hvor der kræves en politisk indsats for at fjerne barrierer. Det kan man kun beklage.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen