Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Kreativitet betaler sig

I larmen af indtryk og budskaber har de traditionelle formater svært ved at fastholde opmærksomheden.

En af de vigtigste værdier hos Microsoft er, at vi skal være innovative og first movers inden for teknologien. Derfor

stiller vi krav til vores leverandører om at de udfordrer os - også med valg af medie og format - og altid holder os

informerede omkring de nyeste tiltag inden for medieverdenen.


Min definition af et kreativt format er ikke kun en anderledes

placering eller et skævt format i printmedier. Et kreativt format er ikke en eyecatcher i form af et provokerende billede. Det

er til gengæld ofte et spørgsmål om mediekonvergens mellem radio, TV, out-door, print m.v. I det hele taget er

det den teknologiske udvikling og det stadig mere fragmenterede mediemarked, som giver os en række muligheder for at bryde rammerne

og tænke innovativt.


Og det virker. Alene den opmærksomhed man får på nye initiativer er næsten ubetalelig.

Et eksempel er Microsofts aktiviteter i forbindelse med Xbox-lanceringen, hvor vi indgik et samarbejde med Viasat, hvor Xbox hver dag

fra 15-23 havde rådighed over sin egen TV-kanal. Vi hentede indhold ud af Xboxen, som vi sendte dagligt, så seerne kunne

få et indtryk af, hvad Xboxen rummer og kan.


I løbet af kampagnen så mere end hver femte af Viasats kunder

- svarende til ca. 60.000 personer - med på Xbox-kanalen. Det høje antal seere betyder også, at kontaktprisen kun

var på ca. 40 procent af, hvad man normalt betaler pr. click i fx en online-kampagne.


Et andet brug af et kreativt format

er vores kampagne for Microsoft Visio. Vi kombinerede et traditionel bannerkampagne med en utraditionel afregningsform. Interesserede

kunne få et testeksemplar af Visio-programmet ved at indtaste navn og adresse i banner-feltet. Og medierne fik kun betaling

når der var en reel kontakt og interesse og de potentielle kunder havde rekvireret testeksemplaret.


Også ved lanceringen

af styresystemet Windows XP tænkte vi i kreative formater. Gennem et samarbejde med forlaget Audiomedia blev der udgivet et redaktionelt

magasin om Windows XP. Microsoft og vores partnere annoncerede i magasinet, men vi holdt os fuld-stændig uden for de redaktionelle

dispositioner. Derfor blev magasinet også solgt på samme vilkår som andre IT og EDB-magasiner. Vi sikrede os til

gengæld at der blev skrevet interessante artikler om produktet - og at nyhederne nåede frem til de, som var interesserede.

Magasinet var en succes for både os og Audiomedia - det blev simpelt hen udsolgt i kioskerne. En af de største fordele

ved eksempler som de ovenstående er, at vi kun rammer den målgruppe, som er interesseret. Når folk selv vælger

at gå ind på Xbox-kanalen på Viasat eller selv vælger at betale for et Windows XP-eller .Net-magasin, har

de på forhånd udtrykt interesse for at lytte til vores budskaber. Vi slipper for i blinde at kommunikere til en masse

personer, som ikke har interesse for vores produkter og får i stedet for mulighed for at kommunikere mere nuanceret. Det giver

større involvering fra kundernes side, når de selv kan bestemme, hvornår de vil kigge med og hvor lang tid de vil

bruge på det.


Til gengæld er det vanskeligere at måle resultatet og samtidig har de kreative formater også

en større risiko for at slå fejl end de traditionelle formater. Men risikoen skal være kalkuleret, og derfor stiller

det store krav til mediebureauerne. Det er også afgørende at huske, at der altid skal være en tydelig forbindelse

mellem budskabet og det kreative format.


Et eksempel på en forbindelse mellem budskabet og formatet kan være en business-to-business

annonce, der indeholder en case, hvor SAS indgår og placeres i rejsetillægget. Det er ikke alle produkter, som egner sig

til et kreativt format. Men det er altid en overvejelse værd, om det kan betale sig at bryde med vanetækningen. Og lykkes

det at skabe en succes, kan man bryde gennem informations-larmen og få kontakt med sin målgruppe på en langt mere

intens måde. Microsofts erfaring er, at det kan betale sig at være kreativ. Dermed ikke være sagt, at man altid

skal bruge kreative løsninger - det er også et spørgsmål om risikostyring. Men vælger man at sprede

sine aktiviteter og vælge kreative formater som delelementer i kampagner, giver det oftest resultater.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen