Berlingske Business

Konflikt-risiko

I disse dage forsøger forligsmand Asbjørn Jensen at få de sidste brikker i puslespillet om de nye overenskomster

på plads. På langt de fleste områder er parterne enige, men bl.a. HK, chaufførerne og andre mindre forbund

hænger stadig fast i forligsinstitutionen.



Umiddelbart skulle man ikke tro, at en storkonflikt kunne bryde ud på

det grundlag.



Ikke desto mindre er risikoen til stede. LO har varslet storkonflikt fra 10. marts. Og selvom forligsmanden sandsynligvis

udsætter den, så er selve det forhold, at konflikten er varslet, tegn på, at noget risikerer at gå helt galt.



De

overenskomster, der er lavet, er relativt fornuftige set fra et samfundsmæssigt synspunkt. På normalløns-området,

hvor der ikke er lokale lønforhandlinger, er der givet lønstigninger i underkanten af tre pct. Niveauet afspejler meget

godt de aktuelle markedsvilkår. Med en inflation på ca. 1,5 pct. bliver der en pæn reallønsfremgang til de

lavestlønnede grupper.



På minimallønsområdet, hvor de lokale lønforhandlinger til foråret

er helt afgørende, er der givet indrømmelser på bløde felter - typisk er perioden med fuld løn under

barsel øget med op til 10 uger.



Det, der kan få storkonflikten til at bryde ud, er efter al sandsynlighed HK''s krav

om en såkaldt central barselsfond, hvor arbejdsgivere på tværs af brancher og overenskomster deles om de stigende

udgifter til barsel.



Det vil i praksis betyde, at f. eks. eksportindustrien skal bidrage til detailhandelen, hvor der er uforholdsmæssigt

mange kvinder ansat. Det er nu op til forligsmanden at løse denne sag. Men den bør løses inden for de enkelte

overenskomstområder og ikke ved kryds-subsidiering. Eksportvirksomhederne kan ikke belastes yderligere lige nu.



Det helt

afgørende er , at der ikke kommer storkonflikt i en situation, hvor 90 pct. af arbejdsmarkedet er nået til enighed. I

disse dage, hvor vi i Danmark debatterer, hvad vi skal leve af efterhånden, som store dele af den private sektor udflager job

til Asien, burde parterne været fokuseret på, hvordan vi løser dette problem.



Det er ikke tiden at diskutere,

hvordan vi vælter flere omkostninger over på dansk produktion og danske serviceydelser. Steno

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen