Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Kommunikation og produktionskraft

Mange virksomheder er startet af en mand, der har fået en god ide, som han i tidernes morgen omsatte til et produkt. Herfra

har nogle af landets største virksomheder udviklet sig til det, de er i dag.



Det er vores opfattelse, at denne erkendelse

desværre ikke er slået igennem hos en lang række mindre og mellemstore virksomheder, som i stedet er faldet i en

eller flere af følgende fælder:



Produktfælden: "Vores kunder kender vores produkt og den kvalitet, vi

står for. De er tilfredse med leverancerne, det ved vi fra årlige kundetilfredshedsanalyser. Derfor vil de også

være loyale over for os i de kommende år".



Forkert: Kunder bliver stadig mere illoyale, og en stor kundetilfredshed kan

være en sovepude, som kan koste din virksomhed livet. For hvis kunden blot er tilfreds, så betyder det, at han anser dit

produkt for at være ok - på linje med de sikkert mange andre produkter i verden, som også er gode -produkter, som

man alvorligt vil overveje, hvis der kommer en mand forbi med et godt tilbud.



Kvalitetsfælden: "Det kan godt være,

at vi er lidt dyrere, end produkter lavet i Kina. Men kvaliteten er langt bedre, vores produktionslinjer mere moderne - og kunderne

vil godt betale lidt ekstra for kvalitet".



Forkert: Da Kansas flyttede sin produktion til Østeuropa, lavede TV-Fyn

en udsendelse, hvor den tidligere tillidskvinde tog over og så den fabrik, som havde overtaget produktionen. Kvaliteten kunne

hun ikke sætte en finger på. Og produktionsanlægget var langt mere avanceret end det, hun havde kendt fra fabrikken

i Odense. Samtidig er kvalitet et gummibegreb. Ved du, hvad kunden forstår ved kvalitet? Lever dine produkter op til kundens

eller din kvalitetsopfattelse?



Vidensfælden: "Vi er langt bedre uddannede og kan derfor fastholde et forspring gennem

stadig produktudvikling".



Forkert: Der er flere kinesere, som i år tager en studentereksamen, end amerikanere! Indien

er ved at overtage rollen som verdens IT-center pr. excellence.

Værdigrundlag

En løsning ligger efter vores

mening ikke i produktet og dets attributter, men i virksomhedens værdigrundlag og dens vision - og dermed i produktet - for

en ønsket fremtid. Du skal gøre din virksomhed til en meningsfyldt bevægelse. Virksomheden må betyde noget

for dine medarbejdere. Styrken kommer indefra, og mens det er let at efterligne virksomhedens produkter, så kan ingen efterligne

dens kultur og den måde, virksomheden går til verden på. Derfor skal du kende, beskrive og aktivt udvikle virksomhedens

værdigrundlag. Ud fra dette skal du tiltrække kunder på en måde, så de bliver tilhængere af din

virksomhed og den måde, I arbejder på. Det er gennem disse relationer, du opnår loyalitet og får en rolle

som et uundværligt led i den værdikæde, du indgår i.



For at give virksomhedens udvikling retning, må

du samtidig formulere en ambitiøs fremtidsvision, som giver mening for medarbejdere og indfrier væsentlige kundeperspektiver.



Pressalit

har skabt en fantastisk virksomhed ud fra ovenstående principper. Vi ved det, for vi har været med til at kommunikere virksomhedens

værdier gennem en årrække eller to. En af de grundliggende værdier er, at det, der værd at gøre,

er værd at gøre godt. Virksomhedens mission er at gøre livet på badeværelset bedre, hvilket man især

har realiseret ved at tage noget så banalt som toiletsæder alvorligt. Allerede i 1966 lancerede Pressalit sit første

toiletsæde, formgivet af designerne Sigvard Bernadotte og Acton Bjørn. Lige siden har virksomheden kommunikeret sin grundhistorie

om at gøre hverdagens trivielle rutiner til små nydelsesfulde ritualer gennem sine produkter, sin kultur og sin kommunikation

- internt og eksternt. Gennem de seneste år har Pressalit arbejdet hårdt på at formulere og indarbejde et værdigrundlag

- samt en vision for virksomhedens fremtid. Det samlede resultatet er, at Pressalit i dag er verdens førende inden for sit

felt - i øvrigt med et erklæret mål om fortsat at fremstille produkter i Danmark.



Din fremtidige konkurrencekraft

kommer på den måde fra de bløde sider i virksomhedsledelse. Det handler fra først til sidst om kommunikation,

hvor du deler værdier med medarbejdere og omverden. Det er svært.



Pressalit har vist, at hvis du investerer hårdt

i de bløde sider af virksomheden, så får du resultater på bundlinjen. Værktøjerne til at opnå dette

er dramatiseringen. Og den kan du få hjælp til at skabe -for eksempel fra et kommunikationsbureau, som har indrettet sig

på en fremtid, hvor den traditionelle massekommunikation er død.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen