Berlingske Business

Kommuner glemmer erhvervslivet

Landets kommuner er alt for dårlige til at prioritere erhvervslivet. Kommunikationen mellem myndigheder og virksomheder halter gevaldigt mange steder.

Kommunerne får dumpekarakterer af landets små og mellemstore virksomheder, som i en ny undersøgelse efterlyser mere dialog med byrådspolitikerne og mere åbenhed omkring den lokale erhvervs- og udbudspolitik.

Det viser en undersøgelse, baseret på svar fra over 1.100 virksomheder, som Håndværksrådet har foretaget. På en skala fra 1-6 giver virksomhederne kun 2,74 i karakter i gennemsnit til deres kommunalpolitikeres fokus på byens små og mellemstore virksomheder.

- Der er meget at tage fat på i rigtig mange kommuner, og midt i finanskrisen er behovet for en stærk kommunal erhvervspolitik særligt stort. Efter kommunalreformen er ingen kommune længere for lille til at have en proaktiv erhvervspolitik med fokus på de lokale virksomheders vilkår, siger Håndværksrådets formand Niels-Erik Lundvig.

Dumper på nettet

Mens langt de fleste virksomheder for længst har taget internettet og e-mail til sig i kommunikationen med kunder og leverandører, så halter kommunerne efter. Især Århus Kommune scorer lavt i undersøgelsen, når det handler om kommunikation i cyberspace.

- Langt de fleste virksomheder er klar til at modtage relevant information om for eksempel kommunale udbud via mail og internet. Men selv om det er en billig og effektiv kommunikationsform, udnytter kun få kommuner mulighederne fuldt ud, siger Niels-Erik Lundvig.

Kommunerne går glip af øget konkurrence om kommunale udbud, arbejdspladser og skatteindtægter ved ikke at støtte op om det lokale erhvervsliv.

- Når kommunerne føler sig økonomisk presset, ender erhvervslivet nederst på prioriteringsblokken. Det er ærgerligt, for et godt lokalt erhvervsliv giver både gode beskæftigelsesmuligheder og indkøbsmuligheder for byens borgere – og så giver det potentielt flere skatteindtægter, siger Håndværksrådets formand.

Flere studiejob

I Århus Kommune genkender erhvervschef Jan Schmidt-Sørensen imidlertid ikke billedet af et byråd og et erhvervsliv i hver deres lukkede verden. Tværtimod har byen allerede i januar flere gå-hjem-møder med lokale virksomheder om fremtidens Århus, og har netop afsat fire mio. kr. til opsøgende iværksætterrådgivning over de næste fire år.

- Men selvfølgelig har vi nogle udfordringer, især omkring at tiltrække kvalificeret arbejdskraft og gøre Århus kendt blandt unge som en god by at arbejde i. Her skal virksomhederne også blive bedre til at tilbyde relevante studiejob, siger Jan Schmidt-Sørensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen