Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Kohberg vil have større bid af eksportmarkeder

Den sønderjyske brødgigant, Kohberg Brød A/S, vil hæve omsætningen på eksportmarkederne betydeligt

i de kommende år.


I fjor åbnede Kohberg et salgskontor i England, Kohberg


Bread Ltd., som skal formidle eksport

af især bake-off-produkter til det britiske marked, og fabrikant Preben Fogtmann oplyser, at virksomheden agter at tage en bid

af andre nærmarkeder.


- Vi er ved at udvikle vore eksportaktiviteter og vil i de kommende år gerne op på, at

eksporten udgør 30-40 pct. af vores omsætning. Det er især med frosne produkter, vi ser klare muligheder, siger

Preben Fogtmann.


Siden Preben Fogtmann i 1989 via sit moderselskab, KOFF A/S, overtog Kohberg, har virksomheden været præget

af stærk vækst i både omsætning og indtjening. Markedsandelen på det danske marked er for rugbrød

ca. en tredjedel og lidt mere for hvedebrød, hvor Kohberg for nylig vandt guld på


SIAL-messen i Paris for sin

nye gourmet-serie af sandwichboller og ciabattabrød.



Fastfood og bake-off

Desuden har Kohberg på kun halvandet

år erobret næsten halvdelen af hjemmemarkedet for fastfood-brød til pølser, burgere og lignende.


Også

bake-off-markedet med produkter til færdigbagning i butikker er i stærk vækst. Derfor flyttes en del af denne produktion

nu til en ny produktionslinje ved hovedsædet i Bolderslev, hvor der er bygget 15.000 kvm nye bygninger.


Hidtil har den

produktion foregået i et andet selskab i KOFF-koncernen, H.C. Andersen Bagergården A/S i Haderslev.


Den stærke

position på hjemmemarkedet, hvor Schulstad er den store konkurrent, har fået Kohberg til at vende blikket mod andre markeder.




Preben Fogtmann forudser, at det danske marked vil blive præget af øget konkurrence fra udlandet, og at den fortsatte

vækst derfor nødvendigvis må foregå på eksporten.


Inden for en køretid på tre timer

fra Bolderslev er der adgang til et marked med 20 mio. mennesker.



OTA-fabrik overtaget

Kohberg Brød passerede i forrige

regnskabsår lige akkurat 500 mio. kroner i omsætning med et overskud før skat på 52,3 mio. kroner.


I

det regnskabsår, der sluttede 30. juni, er de senere års vækstrate på 10-20 pct. fortsat, uden at Kohberg-hovedaktionæren

endnu kan oplyse størrelsen af omsætningen. Preben Fogtmann erkender dog, at det kan være vanskeligt at få

indtjeningen til at følge med i år med høj vækst. Når danskerne vælger morgenmad, står

valget ofte mellem brød/boller og gryn eller tilsvarende morgenmadsprodukter.


Efter overtagelsen af Nakskov Mill Foods

med 55 medarbejdere i foråret dækker Kohberg nu hele spektret. Nakskov-virksomheden var tidligere kendt for OTA Solgryn,

men skal i fremtiden ud over at fremstille handelsmærker lave produkter i Kohbergs eget navn.









nye ansatte hvert

år

I det seneste regnskabsår har Kohberg Brød investeret op mod 100 mio. kroner i nye bygninger og produktionsudstyr

i Taastrup og Bolderslev, hvor der nu er henholdsvis 20.000 og 60.000 kvm under tag.


- Det er bydende nødvendigt hele

tiden at tilpasse os markedet og undersøge, hvad der fanger forbrugerne. Vi ser, at der lukker bagere hver dag, så der

må være nogle, der synes, at industrielt fremstillet brød smager godt, siger Preben Fogtmann.


Kohberg Brød

beskæftiger med ca. 400 medarbejdere to tredjedele af KOFF-komcernens ansatte, og med den nuværende vækst anslår

Preben Fogtmann, at der bliver behov for ca. 50 nye medarbejdere årligt.


Preben Fogtmann fylder 60 år den 5. august

men har ingen planer om at trække sig tilbage.


Han har sammen med hustruen Inga indledt et langstrakt generationsskifte, hvor

sønnerne Jesper og Per har overtaget en aktiepost.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen