Berlingske Business

Køb og salg af virksomheder

Når man køber virksomhed, er det jo for at få noget ud af det: Kunder, medarbejdere, produkter, ideer, synergi, rationalisering¿ o.a. Købet har en ide, som gerne skulle kapitalisere sig lettere end ved en organisk udvikling af egen virksomhed. Det er også klart, at der sandsynligvis i løbet at kort tid skal ske nogle forandringer i virksomheden for at få skabt den ønskede effekt. Alt for ofte sker det bare, at den købende virksomhed ikke får realiseret effekterne på grund af fejlslagen kommunikation - med medarbejder- og kundeflugt til følge.

Hvis ikke den nye ejer interesserer sig for at forstå virksomhedens kultur, men bare skøjter hen over og forandrer, uden at medarbejdere og kunder kan se logik og sammenhænge i forandringen, så opstår frustrationen. Det opleves som en disrespekt for al den energi og entusiasme, som de har lagt i deres arbejde. Det er ikke motiverende at blive nedgjort, selv om bundlinjen i den købte virksomhed måske kunne have været bedre.

Den gode leder er "leader"

Køb og fusion er en alt for vigtig en ting at overlade til "managers". Der skal virkelig "leadership" til. Den gode leder er en god kommunikator. Han sætter sig for bordenden og tager førerstokken.

Tydeligt og klart fortæller om ideen, baggrunden og konceptet for købet af virksomheden. Fremhæver de værdier, som den købte virksomhed har, beskriver, hvilke der skal bygges videre på, og hvilke der skal forandres for at opnå den vision og de konkrete mål, som fællesskabet skal opnå. Han beskriver tydeligt sine egne grundholdninger og forretningsmæssige principper og sætter dem i perspektiv i forhold til den lederstil, der har været gældende under de tidligere ejere. Han gør virksomhedens koncept tydeligt og klart, og i hele sin attitude viser han, at han glæder sig til at udvikle noget nyt sammen med den nye organisation. Viser, at han går foran med en ny kultur med respekt for den gamle.

Hold dampen oppe

At holde den damp oppe kræver kommunikation ¿ hele tiden. Ingenting under bordet. Ikke alt for mange lukkede og bilaterale møder, så få rynkede bryn som muligt og tid til synlighed og individuel coaching af medarbejderne. Ud med sproget om nyansættelser og fyringer.

Ud med sproget om ændringer af procedurer. Ud med sproget om velerhvervede rettigheder og ændringer af samme. Ud med sproget om succeser og det modsatte i processen. Ingen skal sætte sig ud over kritik. Kommuniker baggrund og mål for delprojekter. Vær foregangsmand for en performance, der giver stolthed hos kunder, leverandører og medarbejdere. Beskriv konceptet enkelt og tydeligt, så interessegrupperne kort og præcist kan beskrive det for deres omverden. Vis vejen med kommunikation og logik i handling og adfærd.

Den indre stemme

Det er et hårdt job at købe virksomhed og lede en forandringsproces. Meget er nyt og uforudsigeligt. Ingen planer kan dække det hele.

I en sådan proces er det godt for en leder at have en coach, som forstår virksomheden, forstår situationen og forstår, at lederen skal have et helle til at finde sig selv og "sin indre stemme" midt i travlheden. En person, der ikke er en del af virksomhedens ledergruppe, men som kan være med til at udvikle og tænke med og forstår koncept og vision og kan supplere med ideer til løsninger. En konsulent, et bestyrelsesmedlem eller en person i netværket, som har tid, energi og kræfter til at arbejde med ud over en snak af og til.





tredje og sidste minikronik i serien om

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen