Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Klippefast golf-succes

Sidst i 1980''erne fandt ikke ret mange danske golfspillere - udover bornholmerne selv - vej til golfbanerne på klippeøen

i Østersøen tæt på den svenske sydkyst.


Denne mangel på ikke-bornholmske greenfee-spillere eksisterer

imidlertid ikke mere, og dét skyldes primært én årlig turnering, Bornholm Golf Open, som blev lanceret i

1990, og som siden har haft uvurderlig betydning for Bornholm som golfdestination.


Egentlig var det BornholmsTrafikkens daværende

direktør, Niels Willy Rask, som fostrede ideen, der straks faldt i god jord hos de tre lokale golfklubber, Bornholms Golf Klub

i Rønne, Nexø Golf Klub på Dueodde og Nordbornholms Golf Klub i Rø.


Forslaget fra Niels Willy Rask

gik ud på at arrangere en tredages-turnering (tirsdag-onsdag-tordag) med én runde på hver af banerne i sidste halvdel

af august, hvor der normalt er ledig kapacitet på både færger, golfbaner, hoteller, restauranter og i sommerhuse.




BornholmsTrafikken gik i øvrigt selv ind som hovedsponsor, et sponsorat, der varede i 10 år - nemlig indtil broen

over Øresund blev åbnet for tre år siden. Siden har Bryggerigruppen A/S, Faxe Bryggeri, Nykredit Østifterne

Forsikring og Nykredit A/S været hovedsponsorer.


Sucessen gik rent ind fra starten, for 230 meldte sig til førsteudgaven, og

siden er deltagerantallet steget støt og har sat rekord år efter år - foreløbig med 557 deltagere sidste

år som toppen. Dét var kun 23 fra det absolutte maksimum, 580, som det overhovedet kan lykkes at starte på de tre

baner med første start kl. 7, sidste start kl. 14 og en samlet matchtid på hver bane på 12 timer.

pct. gengangere

-

Oprindelig var det meningen, at en tredjedel af feltet skulle være lokale spillere, der skulle fungere som »baneguider«

for ikke-bornholmere, men den tanke har vi måttet revidere med tiden, fordi interessen blandt ikke-bornholmere for at deltage

simpelthen har sprængt disse rammer, fortæller turneringslederen for Bornholm Golf Open, Keld Nielsen.


I dag består

derfor kun en femtedel af feltet af bornholmere, en ændring, som arrangørerne har kunnet foretage, fordi 50 pct. af deltagerne

i den årlige turnering er gengangere, som altså har spillet de tre bornholmske baner før, hvorfor behovet for lokale

»baneguider« er svundet ind.


Keld Nielsen: - Det er typisk ægtepar over 50 år, som melder sig og tilbringer

en hel ferieuge her på Bornholm i forbindelse med turneringen, og de fleste tilmeldinger sker da også i seniorrækkerne,

hvor damerne skal være fyldt 50 år og herrerne 55.


Adskillige ægtepar, både danske og svenske, har spillet

med i Bornholm Golf Open siden starten i 1990. Til disse hører Holte-parret Birthe og Erik Ørnbo, der til daglig spiller

golf i Søllerød -og som ikke kan finde på at holde dansk golfferie andre steder end på Bornholm:


-

Jeg tabte mit hjerte til Bornholm, allerede da jeg lå soldat på øen i 1950-51. Siden har Bornholm været en

livsstil for min kone og mig, idet vi har sejlet i gummibåde, kajakker og windsuret med både vores børn og børnebørn,

indtil det endte med golf for os to alene, fordi vi blev for gamle til at dyrke de fysiske aktiviteter på vandet samme med den

yngre del af familien, fortæller 73-årige Erik Ørnbo.


- Det er utroligt hyggeligt at vende tilbage til denne

golfturnering år efter år, genopfriske gamle bekendtskaber og ikke mindst at spille de tre meget forskellige bornholmske

baner.

Unikke glaspræmier

Minderne fra tidligere år genopfriskes altid med et Get-together-party med fast og flydende

forplejning hos de verdenskendte glaskunstnere Majbritt Jönsson og Pete Hunner på Baltic Sea Glass aftenen (mandag) før turneringsstarten,

og i øvrigt bliver årets hole-in-one-glaspræmie pustet ved denne lejlighed.


Samtlige turneringens præmievindere

modtager Unika-glaskunst fra Baltic Sea Glass, en udgift på turneringsbudgettet på på 71.000 kr. Desuden er der

gavekort for i alt 14.000 kr. til nr. et og to i slagspilrækkerne.


Hver deltager betaler 750 kr. i matchfee for at deltage

Golf Bornholm Open, der slutter med præmieoverrækkelse torsdag aften i »Kyllingemoderen« ved Christianshøjkroen

i Almindingen.

Mund-til-mund

Tilmeldingerne til årets udgave af Bornholm Golf Open i dagene 20., 21. & 22. august er

forlængst begyndt at indløbe i stort antal.


Selvom tilmeldingsfristen først udløber den 1. maj, har

430 ikke-bornholmere således allerede meldt sig, så arrangørerne forventer, at det absolut maksimale deltagerantal

for turneringen, 580, bliver nået i de kommende måneder.


Hidtil har 80 pct. af feltet været danske spillere,

men også sydsvenske og nordtyske spillere er begyndt at finde til den idylliske danske klippeø, som simpelthen har skabt

sig et klippefast ry som en spændende golfdestination takket være Bornholm Golf Open, som ligner en succes for 13. gang

- ud af 13 mulige. En usædvanlig kendsgerning i forbindelse med Bornholm Golf


Open er, at successen har udviklet sig uden

de store markedsføringsudgifter.


Selvom en årlig brochure udsendes til alle Danmarks golfklubber, er det nemlig

primært mund-til-mund-metoden, der har skabt populariteten - d.v.s. deltagere, der videregivere deres oplevelser i Bornholm

Golf Open til golfvenner, som så melder også sig til.


De tre lokale klubber arbejder forbilledligt sammen i i organsationen

Golf Bornholm, men det er tre personer fra Nexø Golfklub, med Keld Nielsen i spidsen, der i realiteten forestår afviklingen

af Bornholm Golf Open, mens det er de bornholmske turistbuereuaer, der på skift modtager både turneringsmeldinger og bestillinger

på rejser, hoteller, pensioner, sommerhuse og campingpladser.


En frivilllig, ulønnet stab på 75 klubmedlemmer

fungerer desuden på de tre turneringsdage som startere, forcaddier og banekontrollører, så man kan roligt konstatere,

at det kendte bornholmske sammenhold også har betalt sig på golffronten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen