Berlingske Business

Klarere regler mod reklamespammere

Flere danske virksomheder oplever dagligt at blive bombarderet med helt og aldeles uvedkommende reklamer fra et hav af mere eller mindre tvivlsomme virksomheder. De udnytter ganske enkelt oplysninger fra Det Centrale Virksomheds Register (CVR) til at spamme andre virksomheder.

Det skal der nu sættes en stopper for. Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) vil stramme op på reglerne for at komme reklamespammerne til livs.

- Der har været eksempler på, at CVR-oplysninger er blevet misbrugt til reklamehenvendelser til virksomheder. Det foreslås derfor at forbedre beskyttelsen af de virksomheder, som ikke ønsker, at CVR-oplysninger kan bruges som grundlag for reklamehenvendelser, lyder ministerens begrundelse for et ændringsforslag, der i øjeblikket er til forhandling i Folketinget.

Som udgangspunkt er det lovligt for alle danske firmaer at henvende sig til andre firmaer med salg for øje, men samtidig har man som erhvervsdrivende ret til at bede om reklamebeskyttelse for at undgå dynger af uvedkommende reklamemateriale. Det har lidt over 2.000 selskaber bedt CVR-registreret om. Problemet er bare, at reklamespammerne indtil videre ikke har respekteret reklamebeskyttelsen, men sender materiale bredt ud.

Afskrækkende effekt

Det er den slags overtrædelser økonomi- og erhvervsministeren nu vil sætte ind overfor. Fremover vil enhver virksomhed, der køber virksomhedsoplysninger fra CVR-registreret og bruger det i strid med loven blive mødt med en skarpere tone end hidtil.

- Det har vist sig at være for let at slippe godt fra at handle i strid med reklamebeskyttelsen. Med ændringerne bliver lovgivningen langt mere præcis, og det bliver indskærpet overfor virksomheder, der bruger oplysningerne til reklamehenvendelse, at de er under strafansvar. Altså, at overtrædelser af bl.a. reklamebeskyttelsen medfører sanktioner. Vi forventer, at de stramninger, der bliver foretaget vil få en præventiv effekt, siger fuldmægtig i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Michael Jørgensen. På den ene side forventer man, at reklamespammerne bliver afskrækket af sanktionerne, og samtidig forventer man hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, der administrerer CVR-registeret, at stramningerne vil medføre klarhed og flere henvendelser fra virksomheder, der modtager den ulovlige post.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen