Berlingske Business

Kjær den ukuelige

Ligesom en virksomhedsleder på en palle både kan tænde medarbejderne og jokke på dem. Man kan tale både

en krise og et opsving ihjel, og det er yderst farligt at negligere de psykologiske signalers værdi i enhver form for kommunikation.

Med jævne mellemrum dukker de gode kommunikatorer op i dansk erhvervsliv. Dem, der gennem flammetaler kan blive ved med at bevare

fokus på målet eller dreje skuden i den rigtige retning. Det er ikke vanskeligt at komme i tanke om en Jan Carlson fra

SAS, som talte om at rive pyramiderne ned. Han forstod at få den enkelte medarbejder - uanset placeringen i organisationen -

til at føle sig som en vigtig brik i virksomhedsdriften.


Alle blev lige pludselig begejstrede for at være en del

af SAS; men holdt det? Nej, der gjorde det faktisk ikke, for under al begejstringen lurede en krise, som begejstringen kom til at

fortrænge men ikke fjerne. Og det er just faren ved flammetalerne - uanset om de kommer fra verdenshistorien eller erhvervslivet.

De kan meget nemt komme til at virke som blår i øjnene. I dag kan ErhvervsBladet fortælle om en bilbranche i store problemer.

Ifølge tal fra Købmandsstandens Oplysningsbureau har omkring 20 pct. af de danske bilforhandlere det, som i statistiksproget

hedder "konkursretning". Tallene taler deres tydelige sprog, og alle ved, at bilbranchen ikke er på toppen; men bilforhandlerne

har en talsmand, der hedder Preben Kjær. Alle, der kender ham eller bare har mødt ham sporadisk ved, at han udstråler

en drenget begejstring og en ukuelig optimisme. Trods problemerne i branchen, er det faktisk ikke fra den kant, beklagelserne kommer.

Også i ErhvervsBladet i dag præsenterer Preben Kjær et mesterstykke i optimistisk fortrængning. Bilforhandlerne

kan ikke kues: De finder bare på en anden måde at drive deres forretning på. Det er befriende, at man ikke skal

høre på den sædvanlige klagesang om urimelige politikere og unfair konkurrence, men spørgsmålet er

naturligvis, om Preben Kjær med sin ukuelige optimisme er med til at putte blår i øjnene i en branche, som notorisk

er klemt, fordi den som nogle af de første mærker enhver krise eller konjunktursvingning. Og der behøver ikke

altid at være tale om en økonomisk krise. Ethvert negativt signal kan få bilkøberne til at udsætte

den planlagte udskiftning af bilen. Og det mærkes øjeblikkelig hos forhandlerne. Så Kjær den ukuelige burde

måske også engang imellem være Kjær den realistiske.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen