Berlingske Business
14:47Blandede signaler op til amerikansk børsåbning

Kinesiske ansatte er meget utilfredse

Her går man rundt og tror, at kineserne er nemme at begejstre som medarbejdere, når vestlige virksomheder outsourcer titusindvis

af arbejdspladser til dem.



Men så enkelt er billedet ikke. Fordommen bliver skudt i sænk af personaledirektør

Magnus Schou, Tetra Pak Hoyer A/S, Højbjerg. Virksomheden har en kinesisk fabrik med 165 medarbejdere, som primært samler

iscrememaskiner.



Magnus Schou taler derfor med baggrund i egne erfaringer. Tetra Pak Hoyer har en gang om året i fire år

ladet Center for Ledelse gennemføre anonyme holdningsundersøgelser blandt medarbejderne i ind- og udland.

Utilfredse

kinesere

De kinesiske medarbejdere har deltaget i undersøgelsen to gange, fortæller Magnus Schou. Undersøgelsen

tager afsæt i medarbejdernes forhold til deres nærmeste leder. De spørges bl.a., om de har adgang til relevante informationer,

så de kan udføres deres arbejde, om den nærmeste leder motiverer, om lederen er god til at give konstruktiv kritik

og vejledning? Ved at svare på disse plus mange andre spørgsmål bedømmer medarbejderne samtidig deres nærmeste

leder på en scala fra 1-5 med en som bund. Og det halter gevaldigt med tilfredsheden i Kina. Den er markant lavere end på Tetra

Pak Hoyer''s fabrikker i Danmark og Italien. Scoren i Danmark var 4,2, mens den var 4,1 i Italien og 3,6 i Kina.



Magnus Schou

siger, at den lave score i Kina bekymrer, men man skal forvente, at den er omkring 0,5 lavere i Kina.



- Kinesere springer ikke

op og jubler over chefen. De vil ikke tabe ansigt. De er reserverede. Undersøgelsen viser, at de synes, at deres leder ikke

tager sig nok af dem. En af kommentarerne var, at det er rart, at en skandinavisk direktør siger "hello". De kinesiske

ledere er nok mere selvhøjtidelige, end vi er. Vi har derfor sat et lederudviklingsprogram igang, så de kan skabe teambuilding,

forklarer Magnus Schou. Tetra Pak Hoyer har tre danske og fem kinesiske chefer i Kina.



I Danmark skulle de 275 medarbejdere svare

på 55 spørgsmål, mens de 70 ansatte i Italien skulle sætte kryds ved 44 spørgsmål. I Kina bestod holdningsundersøgelsen

kun af 38 spørgsmål.



Tetra Pak koncernen ønsker 20 spørgsmål stillet. Det er så op til koncernens

selskaber selv at tillægge et antal spørgsmål på områder, som de gerne vil have målt på,

forklarer Magnus Schou.

Handlingsplaner

- Det er vigtigt for os at have engagerede medarbejdere, der synes, at de har et

spændende arbejde. Derfor har vi valgt at spørge dem direkte, og vi får nogle værdifulde tilbagemeldinger,

som vi kan bruge til at opstille handlingsplaner og aktiviteter for de enkelte afdelinger. Vi har bl.a. forbedret kommunikationen,

fordi de ansatte følte, at der manglede dialog om strategi og målsætning for virksomheden. Nu inviterer vi tre

gange om året alle Århus-ansatte til møde i kantinen, hvor de orienteres om, hvor virksomheden står, og hvor

vi gerne vil hen. Og i de enkelte afdelinger er der minimum et møde om måneden, hvor der er fokus på f.eks. kundereklamationer

og leveringssikkerhed, fortæller Magnus Schou.



Topledelsen får en speciel tilbagemelding om undersøgelsen.

Gruppen af mellemledere får deres egne rapporter. Heri kan de læse, hvad medarbejderne synes om dem og afdelingen. Center

for Ledelse står til rådighed for mellemlederne, og hvis nogle af dem har brug for efteruddannelse, så iværksættes

det, fortæller Magnus Schou, der har adgang til alle resultater.

Feedback og ros

- Medarbejderne ønsker mere

feedback, de vil gerne roses. De vil have gennemsigtige processer ved evalueringer.



Undersøgelsen er et serviceeftersyn.

Man kan ikke bare stole på sin intuition. Jeg tror på, at undersøgelsen er med til at skabe større engagement

og større effektivitet, men det har vi ikke foretaget målinger på, siger Magnus Schou.



- Vi spørger

også kunderne om deres tilfredshed i forbindelse med leverancer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen