Berlingske Business

KFK øgede underskuddet i 2001

EBIT-resultatet er opgjort til et overskud på 90 mio. kr. mod et overskud på bare 5 mio. kr. året før ud

af en omsætning, der steg fra 9,8 mia. kr. i 2000 til 10,2 mia. kr. i 2001.Dermed nåede KFK akkurat inden for selskabets

eget nedjusterede forventningsinterval på et EBIT-resultat på 90-110 mio. kr. fra oktober.


Korn-og Foderstofkompagniet

udbetaler ikke udbytte for 2001, og koncernen venter for 2002 et EBIT-overskud i størrelsesordenen 150-170 mio. kr.


For

2000 udbetaltes et udbytte på 22 pct. trods det negative resultat.



Manglende tilpasning

Indtjeningen i grovvarebranchen

har ikke været tilfredsstillende, hvilket skyldes konkurrencesituationen og branchens manglende kapacitetstilpasning. Samtidig

har handel med udenlandske afgrøder været betydeligt tabsgivende, noterer KFK.


I fiskefodersegmentet steg omsætningen

3 pct., mens den kvantumsmæssige omsætning blev 3 pct. mindre, hvilket medførte et resultat væsentligt under

det ventede.


Derimod var udviklingen i de øvrige forretningsaktiviteter som ventet positiv, og specielt biobrændsel-,

salt-og rugeriaktiviteterne har haft en positiv effekt på resultatet.


Med henblik på at øge indtjeningen er

KFK-koncernen i gang med at udarbejde en ny strategi med fokus på produkter med større værdiindhold, med farm management

og derigennem forbedret indtjening gennem bedre produktresultater hos kunderne samt udvikling af fødevarekoncepter med fokus

på forbrugernes behov, hedder det i meddelelsen.


Den ny strategi vil blive offentliggjort i løbet af kort tid. RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen