Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Kamp mod computerspil og indendørsaktiviteter

Trods det, at han har startet en imponerende salgssucces med firmaet Svendsen Sport, som igennem de seneste 25 år har udviklet

sig til i dag at være Danmarks største forhandler af fiskegrej til lystfiskere, så er der alligevel noget, der

bekymrer stifter og ejer Lars Erik Svendsen.



Unge mennesker i dag er nemlig mere til virtuelle forlystelser end friluftsliv.

De bruger en stor del af deres fritid foran computeren, og når de endelig kommer ud, så er det windsurfing eller golf,

og ikke fiskestangen, der får opmærksomheden. Det huer ikke Svendsen Sport i Gadstrup ved Roskilde. Derfor er Lars Erik

Svendsen i samarbejde med 300 europæiske kolleger gået sammen om at gøre noget for at øge interessen for lystfiskeri.



-

Vi har i længere oplevet en tendens til, at unge mennesker vælger andre fritidsinteresser end lystfiskeri, og det vil

vi gerne ændre på, siger adm. direktør Lars Erik Svendsen, Svendsen Sport.



Det er ikke fordi Lars Svendsens

firma er i krise, at han er så optaget af den danske ungdoms fritidsbeskæftigelser. Tværtimod, så går

det faktisk så godt, at han er blandt den ene promille af danske aktie- og anpartsselskaber i landet, der lever op til vækstkravene

i Entrepreneur Of the Year 2002. Omsætningen er ikke offentliggjort, men samlet ligger den på omkring 200 mio. kr. for

Svendsen Sport og dets britiske søsterselskab. Bruttoavancen er næsten fordoblet siden 1997 og for den danske afdeling steg

bruttoavancen fra 24,1 mio. kr. i 2000 til 30,7 mio. kr. i 2001.



Lystfiskere vil kende mærket Ron Thompson, som er Svendsen

Sports eget og firmaet har eneforhandling af luksus-mærket Scierra.



Lars Erik Svendsen startede virksomheden tilbage i

1977 kun 18 år gammel, og kørte det i starten ved siden af sit cand.merc.-studie. Firmaet holder sig de første

år i Danmark, men da EUs Indre Marked bliver en realitet i 1993, må Svendsen Sport, der allerede på det tidspunkt

er de største herhjemme, gøre noget.



- På daværende tidspunkt handlede det om at komme ud i verden

eller blive spist op af internationale aktører. Vi valgte det første, siger Lars Erik Svendsen.



En af de mest afgørende

beslutninger i Svendsen Sports historie, var da Lars Erik Svendsen i starten af 1990''erne tog til Kina. Tre måneders ophold

i det store land mod øst endte med en agentur-aftale for hele Europa med verdens næststørste producent af fiskehjul

Okuma.



I de seneste ni år er det lykkedes Svendsen at bibeholde sin dominerende position herhjemme samtidig med, at deres

mærker for alvor begynder at bide sig fast på internationale markeder, hvor England, Sverige, Tyskland og Frankrig er

de mest betydningsfulde markeder. I dag har Svendsen Sport afdelinger i Frankrig med ni medarbejdere og England, hvor der er 16 medarbejdere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen