Berlingske Business

Jyske trailerfamilier mod nye rekorder

Enhver jysk villaejer med respekt for sig selv må have en trailer for at kunne fragte byggevarer, gamle køleskabe og effekter til genbrugspladsen i weekenden, og mange fynboer har også en uimodståelig trang til at spænde noget efter Mondeoen eller Carinaen.

Landets suverænt største trailerforhandler, Kongeå Trailercenter A/S i Brørup, mærker, at lysten til at investere fra 2396 kroner plus moms i at være ordentligt kørende til byggemarkedet er usvækket.

Staal-familiens virksomhed lige ud til motorvejen mellem Kolding og Esbjerg sætter en rekord i både omsætning og overskud, som de færreste har mulighed for at køre i hjulsporene på.

Overskud tredoblet

Salget af både almindelige trailere, hestetrailere og stadig mere individuelt opbyggede erhvervstrailere har overtrådt alle hastighedsgrænser i det seneste regnskabsår, og overskuddet før skat er næsten tredoblet fra 4,8 til 12,7 mio. kroner.

Med til succeshistorien hører dog, at regnskabet dækker en periode på 15 måneder, og at omsætningen fra Kongeå Caravancenters første leveår er med, men det er langt fra nok til at forklare fremgangen.

- Omsætningen er eksploderet, og det er især gået stærkt inden for erhvervstrailere, hvor vi nu sælger mange trailere i prisklassen 80.000-100.000 kr., hvilket vi aldrig gjorde tidligere. Kunderne er blevet mere villige til at ofre noget på udstyr som eltip, slisker, høje sider og trådløs fjernbetjening, og så vi laver langt flere specialopbygninger, siger yngste medlem af Staal-ejerkredsen, Allan Staal, 28 år.

Finn Stahl, 57 år begyndte at handle med brugte biler i 1976, og 10 år senere så han mulighederne i at gøre trailere til enhver jydes eje. Sønnerne Allan og Henrik, 31 år, ejer nu hver en tredjedel af virksomheden, der i de senere år har investeret et tocifret millionbeløb i nye udstillingslokaler og andre bygninger.

Hesteejernes mødested

Kongeå Trailercenter har i flere år været landets førende mødested for hesteejere med behov for at fragte hobbyen rundt og sælger årligt 600-800 hestetrailere fordelt på 11 mærker.

Mustang fra sønderjyske Camp-let fører feltet an og ligger i den øvrige ende af prisskalaen, der går fra godt 20.000 kr. til nær 100.000 kr. - plus moms. Også hestevennerne har bidraget til den øgede omsætning, som Allan Staal hverken vil sætte tal eller procenter på.

Målt i antal dominerer salget til private dog fortsat. Flere hundrede typer trailere står parkeret på pladsen omkring trailermekkaet, der konstant har 1500-2000 modeller på lager, så her er virkelig til ethvert flyttebehov i miniklassen.

- Vi har stadig vækst i salget af trailere til private og sælger også til Sjælland dagligt. Men jyderne fører fortsat an. Her er det ligesom blevet mere indgroet, at har man et hus, så har man også en trailer, siger Allan Staal.

Danske mærker med

Trailerforhandleren mærker konkurrencen fra billige østeuropæiske fabrikater, som derfor også indgår i programmet.

Danske mærker som Variant, Brenderup, Kvik og Camp-let leveres dog også til særdeles fornuftige priser, og så er den billigste til knap 2400 kroner plus moms faktisk tysk.

Kongeå Trailercenter har også selv gjort noget for at opsøge fremgangen, idet salgsstaben er øget med to til nu fem sælgere. Intet kommer således af sig selv ved hovedvejen i Brørups udkant, selv om mange kører den vej med jydekrogen. Næste år venter Staal-familien et mere afdæmpet salg. Den har vi hørt før.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen