Berlingske Business
16:45Genmab-aktien på vej mod stort tab

Jyske stålvirksomheder vil have mere viden

De 170 virksomheder i den rustfrie stålklynge i Trekantområde-samarbejdet har besluttet at gå sammen om at løfte

deres kompetencer for at gøre sig mindre sårbare på et stadig mere konkurrencebetonet verdensmarked.



Samtidig

med, at deres traditionelle kunder, nemlig virksomheder i mejerisektoren, bliver færre og større, øges især

de hygiejniske krav internationalt for procesudstyr til fødevare-, medicinal- og biotekindustrien, og det er svært for

hver enkelt af de små virksomheder selv at klare denne opgraderings-proces. De er derfor gået sammen med bl.a. Bioteknologisk

Institut i Kolding og Center for Småvirksomhedsforskning ved Syddansk Universitet om fra årsskiftet at etablere det nye

videnscenter.

mio. kr. over tre år

De deltagende virksomheder og institutioner skal selv over tre år bidrage med

6,7 mio. kr., mens Vækstmiljøfonden under Videnskabsministeriet forventes at bidrage med et lignende beløb.



-

Vi har opgaver nok til det første år, nemlig at få konkretiseret de normer, som forskellige myndigheder verden

over er begyndt at stille til procesudstyret, nemlig EU, USA''s Food and Drug Administration og så det britiske BRC, siger John

Kold, afdelingsleder på Bioteknologisk Institut.



- Godt hygiejnisk design og materialeteknik er blevet en stadig mere vigtig

konkurrenceparameter for virksomheder, som fremstiller komponenter, systemer og anlæg til mejeri- og slagtersektoren, den farmaceutiske industri

og bioteknologiske virksomheder.

Også underleverandører

Hver enkelt virksomhed både i stålklyngen

i Trekantområdet og i resten af Danmark skal leve op til de stærkere krav på verdensmarkedet enten som leverandør

eller som underleverandør.



- Vi ved, at kravene kommer, men vi kender dem ikke, og vi ved ikke, hvordan vi skal geare

vores produktionsapparat til at leve op til dem, siger direktør Frede Hansen fra virksomheden NSM A/S i Kolding, som leverer

komponenter og produktionsudstyr til fødevarevirksomheder, som er en af klyngens 170 virksomheder, som tilsammen har 6.000

ansatte og omsætter for fire milliarder kroner.



Videncentret skal tilføre viden til regionen, og den bliver tilgængelig for

de små og mellemstore virksomheder i stålbranchen for at opgradere deres viden og dermed deres konkurrenceevne.











Stigende

krav

Meget relevant viden findes allerede i Danmark, men er spredt på mange forskellige forskningsinstitutioner, og den formidles

ikke tilstrækkelig effektivt til virksomhederne.



Centret er en del af en samlet strategi for at fastholde og styrke den rustfrie

klynge.



- Vi har flere udenlandske eksempler på, at f. eks. et teknisk universitet gennem et tæt samarbejde med de

lokale virksomheder kan være med til at opbygge og styrke en kompetenceklynge med international tyngde, det er noget tilsvarende

vi ønsker, siger erhvervschef Karin Yan Hansen fra Kolding Erhvervsråd.



- I bedste fald kan de stigende krav til

hygiejnisk design vendes til en fordel for de danske virksomheder, for hvor de går aktivt ind på at omstille sig til nye

materialer og produktionsprocesser, som opfylder fremtidens krav, kan de opnå en vigtig konkurrencefordel i forhold til virksomheder

i lavtlønslande.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen