Berlingske Business

Jysk turisme vil nå toppen

Jylland skal være Nordeuropas førende turistområde, både målt på antallet af turister og kvaliteten

af oplevelser.



Visionen kommer fra direktør for Midt-Nord Turisme, Jørgen Hansen, der inden for få uger sætter

sig sammen med repræsentanter for de tre øvrige jyske turismeudviklingsselskaber for at sætte ord på en fælles

strategi for jysk turisme, som rækker flere år frem.



Afhængig af, hvordan der måles, befinder de jyske

turistområder sig allerede på en podieplads i konkurrence med Slesvig-Holsten, Mecklenburg-Vorpommern, det vestlige Sverige

og områder i Holland, og den position skal ifølge den nordjyske turistdirektør udbygges.



De fire jyske turistselskaber

har lige besluttet at fortsætte den fælles markedsføring, der i det første år har et budget på

14 mio. kroner og har resulteret i en række fælles fremstød. Fra begyndelsen lagde de jyske turistfolk heller ikke

skjul på, at der skulle hentes markedsandele fra Østdanmark med København som den naturlige magnet.



- Vi

kan først se sidst på året, om vores ambition om at vinde markedsandele internt i kongeriget er lykkedes. Allerede

nu kan vi dog konstatere en succes ved, at mange turistvirksomheder har sagt, at den fælles jyske markedsføring er en

god ide, og at der er slagkraft i den, siger Jørgen Hansen.

Staten standsede tilskud

Han var selv blandt de forreste

på barrikaderne, da regeringen fra 1. januar 2003 fratog de syv turismeudviklingsselskaber uden for hovedstaden det statslige

tilskud og kun fastholdt støtten til Wonderful Copenhagen. Selv om kamplysten i den henseende er blevet mindre, undrer han

sig fortsat over regeringens fordeling af midlerne.



- Vi vil gerne sende det signal, at når vi lægger hele Jylland

sammen, så repræsenterer vi turistmæssigt markant mere end København. Når vi i jysk turisme kan stå

sammen, er det ekstra underligt, at nogle af de nationale midler stadig specifikt bruges på københavnsk turisme. Hvis

vi ser på, hvad turismen betyder for København, ville byen formentlig kunne overleve uden, mens der er områder

i Jylland, der næppe ville kunne klare sig uden, siger Jørgen Hansen.



Jylland står for nær to tredjedele

af turistovernatningerne i Danmark men kun halvdelen af indtægterne, fordi hovedstaden tiltrækker flere eksklusive turister

fra fjernere markeder. Den jyske turistomsætning skønnes at ligge omkring 25 mia. kroner årligt.



Danmarks

Turistråd præsenterede i maj en ny vision for dansk turisme frem mod år 2010, som ud over 15.000 nye job og 10 mia.

kroner mere i omsætning årligt indeholder et signalement af dansk turisme og nogle pejlemærker for at nå visionen.

Overordnet er Turisme Midt-Nords chef enig i visionen, men Jørgen Hansen havde gerne set den stærkere hvad angår

indholdet.



- Jeg kan godt savne, hvilke forestillinger dansk turisme har om, hvordan vi gerne vil vise Danmark, og hvilket indhold

vores turisme skal have, siger Jørgen Hansen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen