Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

Jydeland kæmper

Den lille maskinfabrik Jydeland A/S kæmper for livet efter to år med underskud, der har resulteret i en negativ egenkapital.

Brødrene Chr. og Flemming Gits Jensen overtog familievirksomheden på Djursland for fem år siden efter at have arbejdet

i den i ni år. De har udviklet en miniredskabsbærer, der skulle afløse/supplere produktionen af portaltraktorer,

der klipper de nederste grene på juletræer og renser og gødsker mellem træerne. Det var blevet sværere

og sværere at sælge de dyre portaltraktorer, og derfor satte brødrene deres lid til redskabsbæreren Bobman.

Det er en lille traktor, der alt efter montering af et af de 12 redskaber kan feje, sørge for strøelse til køer,

klippe græs etc. Produktet var udset til at blive hit på eksportmarkederne. Men en pris på 40.000 kr. uden tilhørende

redskaber for en Bobman er tilsyneladende problematisk at gå i markedet med, selvom Jydeland ikke er karrig med rabatter.



Al

produktion af Bobman er lagt ud til underleverandører, og komponenterne til traktoren tilkøbes ligeledes. Jydeland koncentrerer

sig om at konstruere, samle og sælge.



I 2002/03 var bruttofortjenesten 1,4 mio. kr. og underskuddet før skat 0,3 mio.

kr. Året før var underskuddet 0,6 mio. kr., og nu er egenkapitalen negativ med 0,3 mio. kr. Hvad har brødrene

tænkt sig at gøre? Flemming Gits Jensen fortæller, at de har været i banken og er klar over, at de står

med sidste skud i bøssen. Han tror på, at firmaet overlever.



- Vi arbejder med at finde besparelser og øge

salget, men det er ikke nemt, siger Flemming Gits Jensen. Virksomheden måtte i 2001 fyre ti medarbejdere, og efter nye nedskæringer

er den nu nede på to medarbejdere foruden brødrene selv.

Bulgarien

Flemming Gits Jensen har været i Bulgarien

for at undersøge outsourcingsmuligheder. Han blev ikke imponeret af det, han så. Heller ikke de fem metalskrog til Bobman,

en bulgarsk fabrik fremstillede på prøve, faldt heldigt ud. Han tror derfor ikke på produktion i Bulgarien. Men

der er ingen tvivl om, at produktionen skal gøres billigere - sandsynligvis østpå. Han er også ved at undersøge

mulighederne for at skaffe billigere motorer via danske firmaer.



For godt et år siden håbede brødrene, at

de kunne sælge 200-400 Bobman om året. Sådan gik det ikke. På to år er der solgt cirka 160. Det nye

mål er nu 150-200 pr. år. De sælges primært til landmænd, der bruger dem i stalden til bl.a. at sprede

strøelse mellem køerne. Redskabet hertil er en strøkasse. De første strøkasser virkede imidlertid

ikke i miljøet hos landmændene. Det gav nogle problemer, men efter en række justeringer er det nu på plads,

fortæller Flemming Gits Jensen. Salget herhjemme foregår via forhandlere, men det går meget trægt for de flestes

vedkommende. Derfor har Jydeland ansat en sælger, der går direkte til landmændene og med Flemming Gits Jensens ord

"bliver hos landmanden, til han har solgt en Bobman". Der er udviklet en større strøkasse til landbrug med

400-500 køer. På eksportsiden er Tyskland det største marked med et salg på 25-30 i løbet af et år.

Jydeland har forhandlere i en række europæiske lande, men de fleste steder går det trægt med salget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen