Berlingske Business
17:53Tak for i dag

jatak.com får EU-patent

Det danske IT-firma Retail Internet, der har Lars Kolind og 2M-selskabet PreVenture A/S som hovedaktionærer, får den 19.

juni EU patent på e-mail markedsføring også kaldet Permission Marketing.


Danmarks ubetinget største

interessebank jatak.com med flere end 250.000 tilmeldte brugere og støt voksende med flere end 2000 danske forbrugere om ugen,

kommer nu i europæisk selskab.


Grundidéen med jatak.com er at skabe et elektronisk alternativ til de 98.000 tons

reklamer, der i en voldsom strøm vælter ind gennem brevsprækken hvert år, og som både er en hård

belastning for miljøet og en tidsrøver for forbrugerne.


Der skal findes strategiske samarbejdspartnere så

som direct marketing medier, postvæsener eller andre selskaber som jatak.com. Danmark er førende i Europa, når

det gælder Permission Marketing, og direktør hos Retail Internet Torben Frigaard Rasmussen ser et stort voksende europæisk marked


-

Danmark er klart længst fremme med e-mail markedsføring også kaldet Permission Marketing. Både annoncører

og forbrugere har taget det til sig. Og med det store markedspotentiale der er i Danmark, så tør jeg slet ikke tænke

på, hvor stort det kan blive, når vi begynder at skubbe til det europæiske marked og finder strategiske samarbejdspartnere,

siger Torben Frigaard Rasmussen, der dog ikke tør sætte kroner og øre på, hvad patentet kommer til at betyde

for Retail Internet.


Bag Retail Internet, som ejer jatak.com, står PreVenture A/S, hvor Lars Kolind er hovedaktionær

med en ejerandel på 64,2 pct., mens 2M Invest ejer 27,9 pct.


Retail Internet er en fusion mellem Retail Internet A/S og

Fairgain A/S og Lars Kolind er også hovedaktionær i det nye selskab.



Reklamer

jatak.com er udelukkende tilmeldte

forbrugeres informationskilde. Det drejer sig primært om at få forbrugerne ned i de lokale butikker.


Permission

Marketing vil i fremtiden i stigende grad afløse bannerreklamerne, forudser Torben Frigaard Rasmussen.


- Netreklamerne

er nu ved at finde deres rigtige ståsted, og markedsføringen viser sig så effektiv, at også de store mediebureauer

nu har fået øjnene op for Permission Marketing. Påtrængende og ineffektive bannerreklamer bliver i fremtiden

erstattet af målrettede reklamer og informationer til tilmeldte brugere, mener Torben Frigaard Rasmussen.


Som eksempel

fremhæves det, at yndlingsrødvinen er på tilbud i det lokale supermarked eller hos den lokale vinhandler. Seks

flasker for 100 kr. mod normalt 300 kr.


Eller fjernsynet der er sat ned med 1500 kr.


Man ser det bare ikke, for man orkede

simpelthen ikke at gennemgå bunken af tilbudsaviser.


De røg direkte i skraldespanden, lyder ræsonnementet.



Patent

-

Fremtidige generationer med internettet i blodet, vil antageligt gå mere og mere over til at sammensætte sin helt egen

tilbudsavis på nettet, med netop de produkter de er interesserede i. Og det er altså meget bevidste forbrugere, man har

med at gøre, da de selv har tilmeldt sig til at modtage informationerne, mener forskningschef Carsten Beck fra Instituttet

for Fremtidsforskning.


Retail Internet har i 2000 indgivet en international patentansøgning på formidling af tilbud

fra lokale butikker via mail og sms. Tilbud, der udelukkende bliver tilsendt tilmeldte brugere, og fra butikker i geografisk nærhed

af brugerens bopæl.


Den Europæiske Patentmyndighed publicerer de bibliografiske data den 19 juni 2002. Det betyder,

at patentet med 99 procents sikkerhed bliver godkendt.


Den Europæiske Patentmyndighed meddeler videre, at det allerede

på nuværende tidspunkt er muligt at etablere en foreløbig beskyttelse. Patentet ventes at blive endelig godkendt

sidst i 2002.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen