Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Ja til tv-reklamer for øl og medicin

Reklamebureauet Bates Copenhagen har udført en medieanalyse der viser, at danskerne er glade for tv-reklamer, men synes, at

der er for mange af dem. Et flertal vil tillade reklamer for øl, vin, spiritus og håndkøbsmedicin i tv og radio.


-

Forbrugerne siger på denne måde, at de godt selv kan forholde sig til reklamer og ikke ønsker et forbud. Vi ønsker

liberale regler, der lægger op til en højere grad af selvregulering, siger direktør Eva Tufte fra Dansk Annoncørforening

til undersøgelsen.


Bates-undersøgelsen viser, at 56 pct. af danskerne ved udgangen af 2001 vil tillade tv-reklamer

for øl på tv mod 47 pct. i 1998. De tilsvarende tal for Radio er henholdsvis 51 pct. som vil tillade ølreklamer

i 2001 mod 44 pct. i 1998. Samme trend gør sig gældende med reklamer for vin- og spiritus på tv og radio, mens

danskerne er lidt mere forbeholdne for reklamer for håndkøbsmedicin.


Bates konkluderer:


- Danskerne er blevet

liberale med hensyn til reklamer. De unge er mest liberale. Eksempelvis mener 70 pct. af de 15 til 30 årige, at det bør

være tilladt at vise ølreklamer på tv.


En del danskerne bliver i dag eksponeret for de omtalte tv-reklamer,

men kun på TV3, der sender fra London.


Tv-reklamer bliver generelt bedømt positivt, Eksempelvis mener 53 pct. af danskerne

i 2001, at tv-reklamer er underholdende. Det er en stigning på tre pct. i forhold til 1998.


Til gengæld er der rigtig

mange tv-seere, der er trætte af for mange reklamer.


- Især TV3 har et problem, da 88 pct. af befolkningen mener,

at der er for mange reklamer på kanalen. Folk kan åbnebart ikke lide at blive afbrudt i udsendelserne og se de samme reklamespots

i break efter break, konkluderer Bates.


Flest danskere kan bedst lide tv-reklamer med Polle fra Snave (Sonofon), derefter følger

Harry (DSB) samt Tips/ Lotto (Dansk Tipstjeneste). Men Polle er også på "hade"-listen, hvor den er nr. tre som

den, danskerne synes mindst om.


Reklamer for Kinder æg er øverst på den lidet attraktive liste, mens reklamer

for vaskepulver er nr. 2.


De to reklamer har været på "hade"-listen i mange år, og det skyldes, ifølge

Bates-undersøgelsen, at danskerne ikke bryder sig om synkroniserede film.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen