Berlingske Business
07:02Olieprisen stiger efter uro i Nordirak

Iveco slanker Skandinavien

Færre medarbejdere i en slankere organisation. Alligevel skal der sorte tal på bundlinjen i 2004. I 2000 måtte moderselskabet

Iveco N.V. - økonomisk registreret i Holland, men baseret i Italien - og ejet af den kriseramte Fiat koncern - sende 62 mio.

kr. herop i 2000 og 49 mio. kr. i fjor - penge, der først nu er ved at blive betalt.



Iveco blev stiftet i 1975 og har

siden haft svært ved at klare sig uden tilskud fra moderselskabet. I årene 1994 til 1997 var resultatet dog positivt.



-

Vi mener klart, at det ikke er et spørgsmål om, hvor personer, der er tilknyttet, men om, hvordan medarbejderne opfører

sig overfor kunderne, siger adm. direktør Gunni Mikkelsen, chef for Iveco i Skandinavien.



I Danmark alene vil der være

165 medarbejdere mod 195 før - fordelt på importled og forhandlere. 15 er overflyttet til andet arbejde i organisationen

- og man søger nu 10 nye medarbejdere. I Norge og Sverige er der nu 100 medarbejdere i alt.

Job findes ikke

- Mange

af de gamle jobs findes ikke i den nye organisation - men alle personer er blevet tilbudt hjælp til at finde nyt job - evt.

udenfor Iveco, siger Gunni Mikkelsen.



Iveco har en markedsandel på 13,7 pct. i Danmark generelt - og selv om man netop

har lanceret den nye eksportudgave Stralis - netop valgt til Truck of the Year for 2003, så er det de mindre Iveco EuroCargo

og den lille Daily, der "trækker læsset". Selv om store eksportlastbiler er en bedre forretning på eftermarkedet.



Paraplyorganisationen

for Skandinavien har de seneste 12 år heddet Iveco North Europe, men faktisk er det hvert land, der opererer for sig selv og rapporterer

til Ivecos hovedkontor i Torino. Finland er i dag ikke med under denne operative paraply - men er med østlande som Rusland

og de baltiske lande.



I en kort periode har Skandinavien kørt sammen organisatorisk med Tyskland, Schweiz og Østrig

- men i den nye organisation arbejdes der lokalt i de skandinaviske lande med lokal ledelse for salg og eftermarked samt problemløsninger.

Ellers refereres direkte til ledelsen i Torino.

Styrke forhandlere

- Vi skal forbedre os ved at styrke forhandlerleddet,

reservedele og service yderligere. Kernen er vores egne seks forhandlinger samt dygtige underforhandlere - samlet flere steder i Danmark

end i dag. Vi satser på en fremgang på 50 pct. - og det er faktisk kun et spørgsmål om relativt få biler

mere pr. kunde i dag.



Gunni Mikkelsen retner ikke med at sælge Stralis i stort omfang Norge og Sverige - og kunderne vælges

selektivt. I Danmark går Stralis godt.



- Og vi satser på vores markedsandel for Stralis skal stige fra 7,7 pct. til

9,2 pct - eller fra de 290 enheder i dag til 340 i 2004. Vores medium-serie EuroCargo skal stige fra 16- til 24 pct- eller fra 80

til 120 enheder, mens vores lette serie, Daily skal øge fra 19,9- til 22,6 pct. - eller fra 680- til 840 enheder.



Iveco

skal være dygtigere til at tjene penge - ikke kun på lastbilerne, men også på opbygninger, brugte biler o.l.

Og kunderne skal være mere tilfredse.



- Vi skal have en kontrolleret vækst med positivt resultat - og vi vil ikke

sætte priserne på vores biler ned og som sådan forære produkterne væk, siger Gunni Mikkelsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen