Berlingske Business

Iværksættere starter selskab efter formel

Mange iværksættere vil i fremtiden vælge at købe et, færdigt og afprøvet forretningskoncept,

som vi kender det fra USA og i detailhandlen herhjemme, fremfor at starte helt fra bunden. I Danmark har franchise hovedsagligt været

forbeholdt detailhandel men franchise er langsomt ved at brede sig ud til servicevirksomhederne. Servicevirksomheder, som De Grønne

Bude og Dansk Indkøb har brugt franchisekonceptet.



Dansk Handel og Service forventer, i de kommende år, at se en

stigning af franchise servicevirksomheder. Specielt indenfor turismen, regner Dansk Handel og Service med at se en række nye

koncepter dukke op.



-Vi har allerede set koncepter, såsom City sightseeing, udvikle sig indenfor turismen. Og jeg tror

på, at vi vil komme til at se meget mere af den slags, indenfor servicevirksomhederne, spår Heidi Schütt Larsen, markedschef

for Dansk handel og Service.



At de typiske offentlige servicefag skulle gå hen og blive til franchisekoncepter, er kun

til spørgsmål om tid, mener man hos Dansk handel og Service.



Også Torben Brabrand, ejer af konsulentvirksomheden

Convest Franchising Management A/S, mener at vi i de næste par år vil se en fremgang af franchise servicevirksomheder.



-Vi

vil komme til at se franchise virksomheder indenfor f.eks. hundepasning, dyrlæger og lægehuse m.m. Også blandt "business

to business" virksomheder vil vi se en stor stigning af denne form for servicevirksomhed, fortæller Torben Brabrand.

Post

på franchise manér

Mail boxes Etc. er et eksempel på en franchise servicevirksomhed der er på vej frem i Danmark.

Mail boxes Etc. yder service indenfor forsendelser, pakning og postbokse. Firmaet er ejet af det amerikanske fragtselskab UPS.



-Vi

tilbyder en service, som Post Danmark ikke kan yde. Vi henter, pakker og sender, siger Jørgen Bechmann, Direktør for

Mailboxes Etc. i Danmark. Efter et år, med Pilotforretning i København, er Mailboxes Etc. nu klar til at åbne forretninger

i hele landet.



-Vi forventer at kunne åbne fem nye butikker inden årets afslutning, og derefter vil der blive åbnet

to til tre forretninger månedligt, fortæller Jørgen Bechmann, der ser store fordele indenfor denne slags franchise fremfor

i detail



-Vi handler ikke med en vare, der kan blive for gammel, eller et stykke tøj der går af mode. Vi har et

stabilt produkt, som ikke kræver fornyelse i tide og utide. Så længe du kan give en god service, ligeså længe

har du en god forretning, forklare Jørgen Bechman



Mail boxes Etc.''s priser er omkring tyve til tredive procent dyere end Post

Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen