Berlingske Business

Iværksætter vil beskytte virksomheder mod fup

Annoncehajer er hver dag et dyrt bekendtskab for mange mindre og nystartede danske virksomheder, som snydes og presses til at købe reklameplads

i tvivlsommme medier, som i værste fald ikke udkommer.



Nu vil en lille dansk iværksættervirksomhed, Televærn

i Herlev, lave forretninger på at beskytte virksomheder mod annoncehajerne.



For et årligt abonnement på 800

kr. kan virksomheder tjekke, om den sælger, som har kontaktet dem, repræsenterer et useriøst medie.



- Når

kunderne bliver kontaktet af en sælger, kan de ringe til os og få en vurdering af, om der er tale om et seriøst

medie, inden de tegner en annonce, siger stifter Thomas Andersen fra Televærn.

fuppere

Televærn startede i

december og har i dag 15 kunder, oplyser selskabet.



Thomas Andersen kender branchen indefra, da han tidligere har været

ansat i et "fup"-firma.



Der er ikke lavet større undersøgelser af omfanget af annoncehajernes fup i Danmark,

men flere eksperter vurderer, at der er tale om et tre-cifret millionbeløb.



Thomas Andersen oplyser, at selskabet pt.

har samlet en database med 22 danske virksomheder, som selskabet rådgiver imod.



- Jeg er uddannet i at lave analyser af

virksomheder, og vi tager ikke nogen med, hvis der kun er tale om en til to utilfredse kunder. Er der derimod tale om, at 100 ud af

200 kunder er utilfredse, så må der være tale om en generel tendens, siger han og fortsætter:



- Sælgerne

kan være ret dygtige og overtale folk som først siger nej. Man skal kontakte os , inden man skriver under på noget,

for så kan det være svært at komme ud af aftalen, siger Thomas Andersen.

Rådgivning

Televærn

tilbyder ikke juridisk rådgivning, når skaden er sket. Selskabet er tænkt som en rådgivningsvirksomhed, men

har indledt et samarbejde med en advokat-virksomhed:



- Vi har kontakt med Accura, som vi kan kontakte hvis vi har brug for juridisk

hjælp. Vores kunder kan også få rabat, hvis de bruger dem.



Thomas Andersen frygter, at annoncehajerne vil forfølge

selskabet og stiller derfor som betingelse, at rådgivningen er fortrolig mellem Televærn og kunderne. På den måde

vil selskabet holdes erstatningsfri, hvis der videregives oplysninger.



Televærn garanterer, at alle henvendelser fra kunder,

der er blevet kontaktet af en tvivlsom sælger vil blive besvaret inden for 48 timer.



Håndværksrådet som

pt. kører en større kampagne mod annoncehajerne mener, at danske virksomheder har behov for en bedre hjælp i kampen

mod fup-firmaerne. Men organisationen ønsker ikke, at gå ind i en vurdering af ovennævnte firmas ydelser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen