Berlingske Business

Iværksætter med gamblerånd

- Du er da hjernedød, mand. Det er Peter Egelunds prompte svar på hans ven og kollegas forslag om at opfinde en elektrisk cykelpumpe. Året er 1990. Morten Boutrup og Peter Egelund er på hjem efter et længere salgsmøde. De drømmer. De leger med tanken om, hvordan de kan tjene mange penge uden at skulle tyndslide de danske landeveje for at sælge computerudstyr for IBM. Og Morten har en idé. I mange år er han blevet irriteret, hver gang hans skulle pumpe sin cykel.

Selvom ideen om en elektrisk cykelpumpe i første omgang virker tosset på Peter Egelund, bliver det starten på hans iværksættereventyr. I dag er han direktør for selskabet Active Tools i Danmark og datterselskaber i Tyskland og USA og har en omsætning på et tocifret millionbeløb. Hovedproduktet er ikke længere en batteridrevet cykelpumpe, men pumper med latex og luft til biler, der erstatter reservehjul i biler.

Overvældende start

Den første model bliver født i Morten Boutrups sommerhus i 1990. Et par uger efter samtalen i bilen har Peter Egelund udtænkt, hvordan en batteridrevet pumpe skal bygges. Morten Boutrup realiserer den ved hjælp af en konservesdåse - et syltetøjsglas, en gammel cykelpumpe og en batteridrevet boremaskine. De tager efterfølgende kontakt til en patentmand. De får beskrevet hele deres idegrundlag og lavet en patentbeskyttelse. Fra den første prototype bliver lavet i 1990, går der seks år inden de kan præsentere et salgbart produkt.

I 1996 drager de på messe til Tyskland. Modtagelsen er overvældende.

- Der var 1500 personer, der var interesseret i at sælge det her produkt. Det var helt vildt. Jeg tænkte, at nu er jeg millionær - den kan slet ikke gå galt, forklarer han.

Men da de begynder at sende prismateriale ud finder de ud af, prisen er alt for høj. De tror de kan sælge pumpen for mellem 400-500 kroner. Men de skal helt ned på 250 kroner for at det kan lade sig gøre. Flere gange undervejs bliver de overrasket over at virkeligheden ikke lige er, som de tror, den er. F.eks. tror de også, at de skal blive rigtig store på det kinesiske marked. Med mange millioner cykler, må der være et marked?

- I Kina er et cykelværksted en kurv med en pumpe og et par skruenøgler. Og de er på hvert et gadehjørne. Hvis man tror, man kan komme derud og sælge en batteridrevet - så skal man tro om igen. Det kan man ikke, fastslår Peter Egelund.

Morten melder pas

Forud for messen går seks år med at udvikle og producere pumpen. Makkerparret passer samtidig deres faste job. Det er især de sene aftentimer, der bliver inddraget til at fordybe sig "pumpe-universet". I 1997 får Peter Egelund tildelt et iværksætterstipendium, der strækker sig over et halvt år. Han tager orlov og bruger tiden og pengene til at rejse rundt på diverse messer i verden. Herefter kvitter Peter sit faste job, mens Morten Boutrup fortsætter i sin stilling på Kommunedata.

Få år efter, da de står over for at skulle gøre så stor en investering at de sætter hus og hjem på spil, siger Morten Boutrup fra. Hans engagement i virksomheden slutter.

- Jeg har altid været en gambler - det er nok også forskellen på Morten og jeg. Han ville også gerne arbejde hårdt, men han var ikke den, der ville tage risikoen og satse på en lidt luftig ide. Der er jeg lidt mere en eventyrer og har is maven, siger Peter Egelund. Morten Boutrups egen forklaring er nogenlunde den samme:

- Forskellen på Peter og jeg er, at går vi forbi Royal Casino i Århus, så forslår Peter, at vi skal gå ind og spille, jeg siger nej, siger Morten Boutrup. Og sådan har det altid været med Peter. Når han husker tilbage på sin ungdom, så skulle han altid være med, hvor det var vildt. Var det skiferie, så skulle han tage det største hop. Og så har han altid haft en trang til at gøre tingene på sin egen måde.

- Jeg har altid haft en tro på at den måde, jeg mente, man skulle gøre tingene på, var den rigtige. Det giver nogle knubs en gang i mellem. Især i store virksomheder. Og hvis det så lykkedes, så høster du ikke selv den store værdi af det, siger Peter Egelund. Sammen med eventyreren, der har is i maven, så er det netop trangen til at skabe sit eget, der har skabt iværksætteren Peter Egelund. Han vil på sin egen måde og hæve gevinsten, hvis ideerne lykkes.

Han beskriver også sin periode i IBM og Kommunedata, som en forudsætning for at han overhovedet i dag kan sidde med en virksomhed, der har som målsætning at have en omsætning på en halv milliard om fem år.

- Jeg har gennem min ansættelse i IBM og Kommunedata fået uddannelse i at drive virksomhed på verdensplan. Uden den havde jeg ikke været i stand til at drive den her virksomhed, forklarer han.

En anden drøm

Det startede med en drøm om at blive økonomisk uafhængig og få råd til at leve det gode liv. Han betaler stadig kontingent til både dykning, golf, jagt, sqaush og svømning selvom firmaet og familien tager alt hans tid. Men han håber stadig på, at der en dag bliver tid. Men efter den økonomiske uafhængighed er opnået, er drømmen blevet en anden.

- I dag er det mere de forretningsmæssige ambitioner og mål om at få skabt nogle kunder og få skabt en forretning, der driver mig, siger Peter Egelund. Han har netop opnået at få en aftale med Mercedes om at levere pumper til deres biler. Det har i flere år været et af hans store ambitioner.

Om fem år satser Peter Egelund på at være fuldt etableret i Japan, USA og Europa. Han ser, at Acitve Tools fortsat vil være den førende virksomhed indenfor alternative løsninger til reservehjul om fem år og så regner han med at omsætningen vil lyde på en halv milliard kroner.

BOKS: Gode råd fra Peter Egelund:

Lyt til dig selv

Har du fået en idé - så lad vær at give op

Gør du det udelukkende for pengenes skyld - så glem det

Rådfør dig altid med en god advokat ¿

Få aftaler på plads med samarbejdspartnere inden man bliver for etableret

Så skal man være stolt af sin ide og turde fortælle om den

Hvis man har en god ide og tror på den - så få en snak med nogen, der kan hjælpe dig videre

Sikrer dig at andre ikke har tænkte det samme og

Beskyt ideen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen