Berlingske Business
17:57Europæiske aktier leverede en pæn tirsdag

Is-stolen løfter den tunge arv efter Jacobsen

I 1950''erne blev medicinalfirmaet Novos nye kantinebygning i Bagsværd opført efter navnkundige Arne Jacobsens streg.

Det danske design-geni nøjedes ikke med at tegne bygningerne. Han designede også stolene til de medarbejdere, der skulle bruge kantinen. Myren blev skabt.

Det blev en af landets og møbelfirmaet Fritz Hansens største møbelklassikere overhovedet, og den er siden blevet fulgt op af andre Arne Jacobsen klassikere som Ægget og Svanen.

Piet Hein og Poul Kjærholm er andre kendte, danske designernavne, som har gjort Fritz Hansen synonym med den klassiske, danske møbeltradition.

Et nærliggende spørgsmål i dag er, om det overhovedet er muligt i vore dages køb-og-smid-væk kultur er muligt at skabe nye klassikere.

Hos Fritz Hansen er man ikke i tvivl om, at svaret på det spørgsmål er et ja!

Kasper Salto

Manden, der skal løfte den tunge arv efter de danske designkoryfæer, hedder Kasper Salto.

Han blev uddannet møbelsnedker i 1988 og forlod Danmarks Designskole i 1994.

Siden har han modtaget en række priser. I fjor vandt han Møbelprisen 2003 og Le Grand Prix Du Design i Frankrig for Ice-stolen.

Sidstnævnte er netop Fritz Hansens aktuelle bud på et moderne alternativ til de gamle klassikere som Myren, der altså stadig fremstilles.

Mange forbinder formentlig den danske virksomhed med klassiske møbler til private hjem, men i virkeligheden har Fritz Hansen næsten siden starten satset på det professionelle kontraktmarked.

Helt op imod 80 pct. af virksomhedens omsætning hidrører fra kontraktsalg. At en stor del af møblerne alligevel går til private hjem, hænger, ifølge Global Brand Manager, David Obel Rosenkvist, Fritz Hansen, sammen med, at folk har ladet sig inspirere af virksomheders og institutioners brug af klassiker-møblerne.

- Vi er ikke noget traditionelt kontorindretningsfirma. Vi satser først og fremmest på at levere designmøbler i høj kvalitet til kundernes offentlige rum, hvor folk mødes. Vi har forsøgt os med kontorstole, men er gået væk fra det igen. I dag går vi entydigt efter de stærke designs med høj signalværdi, siger han.

Nyt bord

Ice-stolen, der blev introduceret i 2003, sælger allerede godt, oplyser de hos Fritz Hansen, og nu har stolen så fået sit eget bord Ice-bordet. Samtidig er der kommet ekstra farvemuligheder til stolen.

Ice-serien er dels et udtryk for, at en ny generation af designere er ved at nå frem i forreste linie.

Den er også et spejlbillede af den materialeteknologiske udvikling.

Hvor Arne Jacobsens stabelstole i 1950erne var udtryk for en ny produktionsteknologi i og med, at de blev fremstillet i formspændt finer i to dimensioner, er Ice udtryk for de nye materialer i dag med kunststof og aluminium som de væsentlige materialer.

Materialevalget er samtidig årsag til, at serien kan bruges såvel indendørs som udendørs. Bordet findes i fire størrelser og to farve varianter.

Stolen findes i seks forskellige farver.

Såvel borde som stole er stabelbare.

Fritz Hansen er en af landets ældste møbelvirksomheder. Den blev grundlagt af møbelsnedker Fritz Hansen helt tilbage i 1872.

Virksomheden er siden blevet synonym med klassiske designmøbler via samarbejdet med nogle af landets kendteste møbeldesignere.

To tredjedele af produktionen eksporteres til først og fremmest andre europæiske lande og USA, Japan og Australien.

Virksomheden, der har godt 200 ansatte, har netop offentliggjort sit årsregnskab.

Det viste en årsomsætning på godt 350 mio. kr. og et resultat før skat på 17,4 mio. kr. Fritz Hansen ejes i dag af Skandinavisk Holding.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen