Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Investering i fremtid

Det var et skulderklap af de helt store, da Gartneriet PKM i Odense for nylig blev kåret som fynsk regionsmester i Entrepreneur

of the Year-konkurrencen.



Så stort, at gartneriet få dage senere af bare glæde og stolthed indrykkede en dobbeltsidet

annonce i fagbladet Gartnertidende med overskriften "Fynsk mester i vækst - et eksempel på teamwork".











Gul

førertrøje

Stolt var ikke blot gartneriets ejer og direktør Kristian Madsen, men også hans mange medarbejdere,

som har været med lige siden, at gartneriet for 10 år siden var lukningstruet efter en kraftig ensidig satsning på pyntede

mini-juletræer. En satsning som mislykkedes.



- Vi har før været i den gule førertrøje og efter

at have været helt på røven, er vi kommet op igen, så vi er både stolte og tilpas ydmyge til at sørge

for, at det ikke sker igen, at nogen i vores omverden vil lukke os, siger Kristian Madsen.



Midlerne til at undgå gentagelsen

er mange, men produktudvikling er en af de vigtigste, og ErhvervsBladet fik lov til at komme ind i de drivhuse, hvor PKMs fremtidige

succeser bliver udviklet.



Ikke mindst inden for sorten Campanula, som lige nu er PKM's pengemaskine. De sarte små violette

klokkeblomster i forskellige udformninger tiltaler især forbrugerne i Tyskland, Frankrig og England og især i forsommeren.











Lang

holdbarhed

- Vi har en fem-seks mand til at udvikle nye produkter, og vi satser naturligvis især på at udvikle Campanula,

siger Kristian Madsen og viser sin næste sort, kaldet Apollon efter en græsk gud, som PKM netop har testet hos udvalgte

kunder. Apollon har store lyse blomster, og blandt dens absolutte fortrin er en enestående lang holdbarhed. Men der er fortsat

problemer med bladtab, så den er først færdig til den store salgsoffensiv om et års tid.



- Der findes

i alt omkring 300 slags Campanula, og de fleste af dem dur ikke til potteplanter, men vi prøver at krydse gode egenskaber fra uduelige

planter ind i potteplante-egnede planter, siger Kristian Madsen.



Selv om hans virksomhed de seneste år har udviklet sig

fornuftigt, og at hans kommende regnskab også ser godt ud, har virkeligheden fortalt ham, at han ikke er ufejlbarlig. PKM har

netop i år satset på lavendler, Ýmen det fik vi øretæver på i år, fordi vi bare ikke var gode

nokÝ, som han udtrykker det.

Tre til seks år

Udviklingsarbejdet er vigtigt for dansk gartneribrug, som er under stærkt pres

fra især Holland, men Kristian Madsen mener, at mange danske gartnerier ville gavne sig selv, hvis de lod forskellige medarbejdere

med specielt flair for udvikling bruge en tredjedel af deres arbejdstid på dette område.



- Udviklingsarbejdet er

vigtigt for gartneribruget, for vi kan se, at en stor gammel kultur som Begonia ikke længere er noget særligt, og at producenterne

af en kultur som julestjerner ikke rigtig tjener penge, så det er vigtigt at finde nye produkter, bl.a. fordi det tager mellem

tre og seks år at udvikle en ny sort, siger Kristian Madsen.



- Det er vigtigt for dansk gartneribrug, at alle vi gartnere

arbejder med noget nyt.



Med en årlig produktion på 16-17 mio. planter som hos PKM vil en ekstra 25 øre pr.

plante pynte alvorligt i regnskabet.

Lyt til markedet

- I dansk gartneribrug har vi i alt for mange år tænkt

alt for meget på, hvad der er bedst og nemmest for mig og mit gartneri, siger Kristian Madsen.



- I stedet for denne traditionstænkning

skal vi lytte mere til, hvad markedet vil have og vil betale for, jeg tror, at opskriften til succes i blomsterproduktion er at have

en standardproduktion suppleret med dine egne specialiteter.



Igennem en del år har Kristian Madsen kæmpet med skiftende

danske landbrugsministre for at få adgang til at eksportere potteplanter til det amerikanske marked.



Amerikanerne vil

ikke tillade import af planter i potter med jord fra Europa, hvilket de ellers meget restriktive japaner nu har tilladt, og det er

i 30 år lykkedes for amerikanerne at holde europæiske potteplanter ude.



- Jeg forstår ikke, den danske regering

ikke indbringer denne sag for WTO, og både vi her i PKM og i flere andre danske gartnerier kunne øge vores omsætning

med 30 pct. , hvis vi måtte eksportere til USA, siger han.



En af hemmelighederne i PKM's succes er en velfungerende salgsafdeling.

En afdeling på fem medarbejdere, som netop nu er ved at få større lokaler. "Så vi er rustet til yderligere

udvidelser", som salgschefen udtrykker det med et stort grin om munden.



Både han og de øvrige ansatte har

stor bevægelsesfrihed under ansvar, og i glædesannoncen i Gartnertidende var det udelukkende medarbejderne, som blev portrætteret.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen