Berlingske Business
17:42

Internetreklamer med usædvanlige muligheder

Motivet var enkelt og klart -"vi skal have sat fokus på kvaliteten og opfindsomheden i reklamerne på internet".





Dermed også sagt, at kvaliteten både kan og skal blive bedre.



Internettet er stadig nyt og derfor er det langt

fra alle, der har fået øjnene op for de mere usædvanlige muligheder, som internettet giver annoncører og

kreative. Internettet kan noget som andre medier ikke kan - og det skal "opdages", før det kan blive almindeligt.

Flere af de fem FDIM priser havde netop det sigte, ditto denne kronik.



Idéprisen skulle gives til den annoncør,

som har formået på bedste vis at kombinere internetmediets styrke med annoncens budskab. Vinderreklamen benyttede sig

af det vi har set alt for lidt af - dynamisk indhold i reklamen.



En kobling af et detaljeret varieret budskab og en reklame,

hvor indholdet trækkes ud på visningstidspunktet fra en database i den anden ende af landet.

Særlige

behov

Vinderen af Idéprisen blev Dansk Tipstjenestes reklame for "den lange", en reklame der viser de aktuelle odds

på dagens kampe. Indholdet ændres løbende, men reklamen er vedligeholdelsesfri. Hvilke andre medier kan tilbyde

det i 2004?



Nu har Tipstjenesten måske nogle særlige behov vil nogen sige.



Jeg vil sige, at så enestående

er de ikke. Mange virksomheder kunne lave restsalg, hvor de sidste weekendophold på kroen, flysæder, TV, mobiltelefoner

eller bøger bliver markedsført i reklamer.



Så længe de er på lager, er de med i reklamen -vedligeholdelsesfrit.

Ingen tvivl om vi har meget at vente indenfor det, der kan betegnes som "databasegenererede reklamer".







Internettet

har i modsætning til de traditionelle medier ikke på samme måde begrænsning i plads. Det giver internettet

en anden usædvanlig fordel - muligheden for at give en reklame en uset dybde og kompleksitet.



Det kan gøres med

kampagnesites bygget sammen med mediet, "interaktive test-dig-selv" små spil osv. Funktionaliteter og tiltag, der

alle eksponerer annoncørens fyldige budskab i regi af mediet - eller som minimum lige så meget i regi af mediet, som

det er tilfældet ved indstik i aviser. Denne type kampagne kan også være egnet for de virksomheder, der ikke rigtig

vil være deres egen hjemmeside bekendt







Interaktionsprisen skulle netop sætte fokus på disse muligheder. Vinderreklamen

blev et eksempel på en meget tæt integration med mediet -faktisk var kampagnen bygget 100 pct. ind i mediet.



Vinderen

blev Danske Banks "Maestro Kort" kampagne på ungdomssitet Netstationen.



Løsningen inkluderer, at brugerne

på Netstationen kan tjene virtuelle penge og køber virtuelle ydelser med et virtuelt Maestro Kort, og kan hæve deres

virtuelle penge, i Danske Banks virtuelle pengeautomat på Net-stationen - på samme måde som de kan bruge deres rigtige

Maestro Kort i den virkelige verden.



Så tæt integration er kun acceptabel i et underholdningsunivers, men mindre

kan også gøre det.



Et anden styrke, internettet har i forhold til de andre reklamebærende medier, er muligheden

for at overraske i placeringen af reklamen i forhold til indholdet.



De kreative formater og mulige placeringer er mange.

Fleksibilitet

Her

bør medierne vågne op og tilbyde mere fleksible placeringer på siderne. Internettet er fleksibelt og de interne

arbejdsgange på medierne bør understøtte dette. Ikke desto mindre kan de kreative udnytte, at reklamer kan åbne

sig op og bredde sig ud over siderne enten med eller uden brugerens accept.



På dette punkt har vi allerede set mange effektive

reklamekampagner - måske for mange vil nogen sige. En reklame skal jo imidlertid være lidt anmassende. Problemet har nok

snarere været, at nogle medier var gået for langt i antallet af reklamer - snarere end formen.



Men igen er det en

positiv mulighed ved mediet som annoncører, kreative og medier i fællesskab skal lære at håndtere.



Samlet

skal der lyde en opfordring til at opdage mediet, så vi sammen kan få de gode og interessante løsninger gjort almindelige.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen