Berlingske Business

Intensiv kamp om de danske måltider

Skiftet i forbrugsmønstret går fra at købe råvarerne og ingredienserne til dagens måltider - morgenmaden,

madpakken og aftensmaden - i supermarkedet til at købe et færdigt måltid udenfor hjemmet. Stadig flere har mulighed

for at spise frokost i firmaets kantine, og danskernes nysgerrighed vokser overfor at købe et færdigt måltid og

tage det hjem til sofabordet foran fjernsynet.



Problemet for dansk dagligvarehandel er, at hver gang en forbruger vælger firmakantinen

i stedet for madpakken og en færdigbagt pizza på vejen hjem i stedet for selv at stege krebinetter med pillede kartofler

og bønner til hjemme, går en omsætning dagligvarebutikkernes næse forbi.



Ikke nok med det: alle prognoser

siger, at danskerne ikke agter at lægge flere husholdsningspenge i supermarkederne i de kommende år end de gør

i dag - omsætningen stagnerer med andre ord - mens de danskere forbrugere er langt mere villige til at bruge flere penge på

måltidsløsninger udenfor hjemmet.



Dagligvarehandelens store udfrodring er at ruste sig til den kamp om udespisningsmarkedet,

som forstærkes i de kommende år. Og så er udfrodringen at få styr på, hvem konkurrenterne i cateringbranchen

er - for de har hidtil levet er påfaldende stille liv.

Kortlægning

For første gang kortlægges cateringbranchen

eller markedet for udespisning i Danmark. Mogens Bjerre og Henning Bahr, der står bag den kendte prognose for dagligvarehandelen,

som udgives af Dagligvare Leverandør-Foreningen, kan nu præsentere den første oversigt over cateringmarkedet i

Danmark.



Stockmanns Food Service Guide 2004 - en analyse af food service sektoren fortæller om tendenserne og omsætningen

i en branche, der årligt bespiser danskerne for 29 mia. kr i forbrugerpriser.



Mogens Bjerre siger, at det ikke kun er dagligvarehandelen,

som har interesse i at få skabt overblik over food service markedet. Dagligvareleverandørerne har i lige så høj

grad interesse i at følge den nye udvikling.



- Vi ser i disse år en voldsom professionalisering af food service sektoren.

Der ligger en udfordring for både konkurrenter og leverandører i, at det, der tidligere var god latin, nemlig at catering

var et sideben for mærkevareleverandørerne, ikke gælder længere. Det samme gælder for dagligvaregrossisterne.



-

Der bliver i dag lagt et pres på leverandørerne, hvor cateringfirmaerne stiller voksende leverandørkrav. Vi kan

da også se, at Dagligvare Leverandør-Foreningen har skærpet deres opmærksomhed om food service markedet ved

at danne en særlig gruppe med navnet FoodSam, siger Mogens Bjerre.



Markedet for food service findes overalt i det danske

samfund. Det findes i restauranter, cafeterier og grillbarer, pizzeriaer og cafeer, kantiner og indenfor catering og diner transportable.

Alle disse steder får i stigende omfang besøg af danske forbrugere, som hellere vil bruge lidt flere penge på at

få aftenens måltid tilberedt af andre i stedet for selv at skulle i gang med kødgryderne.

Øget

interesse

Food service findes også i andre dele af samfundet, nemlig indenfor institutioner som plejehjem, fængsler og

hospitaler samt indenfor skoler af forskellig art, hvor der er en øget interesse for at kunne tilbyde børn og unge et

måltid på skolen.



Her er der altså et behov, der skal dækkes - og så er spørgsmålet,

hvem der skal dække det behov.



Food service forklares af Mogens Bjerre og Henning Bahr som de firmaer, der har til formål

at servere måltider for slutbrugere i den offentlige og den private sektor.



Mogens Bjerre har gravet i de omsætningstal,

der findes for food service branchen. Han siger, at det indkøbsbudget, måltidsproducenterne har, ligger på 12-13

mia. kr. Det betyder, at de firmaer, som tilbereder måltider på restauranter, i firmakantiner og på skoler, årligt

køber råvarer for 12-13 mia. kr.



Mogens Bjerre siger videre, at man skal gange med en faktor på 2 1/2 for at

finde frem til den omsætning, slutbrugerne betaler - altså medarbejderen i firmaet, som betaler for sin frokost, og kunden

i restauranten, som køber en pizza med hjem. Det regnestykke betyder, at omsætningen for slutbrugerne i Danmark indenfor

food service - udespisningsmarkedet - ligger på ca. 29 mia. kr.



Den omsætning omfatter både den private og

den offentlige sektor.



Mogens Bjerre siger:



- I dagligvarehandelen kan vi se, at der sker et gradvist skifte fra ingredienssalg

til halvfabrikata. Før købte forbrugeren hakket kød, i dag går hun til pizzamanden.



- Vi ser i stigende

grad måltider i halvfabrikata i foodservice-industrien, som lige så godt kan finde vej i detailhandelen. Det gør

den da også som i Irma City og DSBs Kort & Godt-kiosker, men det er en udvikling, vi har set i udlandet i mange år.

Den udvikling måtte komme herhjemme også.



Indtil videre er det imidlertid begrænset, hvor synlig måltidsløsninger

og færdigretter er i dansk dagligvarehandel.



Udespisningsmarkedet herhjemme koncentrerer sig fortsat om firmakantiner, restaurantbranchen

og institutioner.

Voksende konkurrence

Her er spørgsmålet så, om cateringbranchen kan få lov til

at have det marked for sig selv - eller om dagligvarebranchen er vaks ved havelågen?



Svaret er, at cateringbranchen styrer

mod en kraftig koncentration, og at branchen får voksende konkurrence fra især to førende aktører i dansk dagligvarehandel,

nemlig Dagrofa og Edeka. Det er den udvikling, den nye rapport fra Stockmann-Gruppen kortlægger - og det er første gang,

det sker.



Lad os se på nogle af aktørerne.



I cateringbranchen er den helt store aktør Dansk Cater, der

har en nettoomsætning på ca. 1,9 mia. kr i regnskabsåret 2002/03. Årets resultat før skal blev knap

127 mio. kr. Koncernen, der beskæftiger små 600 medarbejdere, har en egenkapital på 110 mio. kr. Der er således

tale om en virksomhed, der har en vis tyngde på sit marked.



Dansk Cater er i dag resultatet af adskillige opkøb

og fusioner gennem en årrække. Den udvikling vil fortsætte i cateringbranchen, siger Henning Bahr:



- Det er

fantastisk, hvad Dansk Cater har bygget op. Det centrale ligger i evnen til at flytte varerne de rigtige steder hen, og her har især

Dansk Cater været i stand til at optimere sig.



I dagligvarebranchen er den store aktør i dette spil Dagrofa, der

nu tonser løs med stigende omsætning indenfor catering og en klar målsætning om at få et stærkt

fodfæste på dette marked.



- Det interessante er dels, at de to store aktører i dagligvarehandelen, Coop og

Dansk Supermarked, slet ikke optræder indenfor foodservice. Her har virksomhederne fra den private sektor, Dagrofa og Edeka,

det for sig selv.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen