Berlingske Business

Integration kommer fra hjertet og maven

Partner i PeopleGroup Ronnie Job er et åbent menneske. Da han stod i spidsen for opbygningen af AdPeople, der alene tæller

ca. 50 ansatte, var den væsentlige målsætning at skabe en tryg arbejdsplads. En, der ikke uden videre kunne bukke

under for mindre omvæltninger i omverdenen. Fordi trygheden var nøgleordet - er hans hjerte også åbent for

integration.


- Et reklamebureau kan kun handle med den viden, som de ansatte besidder. Et reklamebureau er derfor ikke bedre

end dagsformen for de ansatte. Det er ligesom et fodboldhold. Flytter stjernerne, så går det ikke så godt, siger

Ronnie Job, der stiftede AdPeople i 1999 sammen med sin kone Eli Markovska.


Da AdPeople var få måneder gammelt bankede

Ronnie Job på døren hos Jan Duckert fra Wibroe, Duckert & Partners - der i 2000 sammen med AdPeople og NetPeople

etablerede PeopleGroup. Senere er RelationsGroup, FilmPeople, Ultimatum og EventPeople kommet til.


- Som Duckert, der er partner

i PeopleGroup, siger, så er fundamentet, at det her skal være et lysthus. Hvis alle har lyst til at arbejde her, så kommer

resten af sig selv, siger Ronnie Job, der pointerer, at det ikke skal forstås sådan, at der ikke er en hård arbejdskultur.


Virksomheden

har da også højt til loftet. Rent bogstaveligt.


Ørstedhus-bygningen, der ligger på Vester Farimagsgade

i København - bygningen, som altid dukker op i "Langt fra Las Vegas" med Casper Christensen - er smuk og anderledes.

Og medarbejderne har f.eks. den tidligere køkkenchef fra en af byens kendte restauranter til at pusle om sig.









Nydansker

et plus

Ambitionen om at skabe en virksomhed, der tiltrækker de bedste folk og dermed de bedste kunder, matcher i Ronnie Jobs

øjne 100 procent det at integrere nydanskere.


- Hver eneste plads og funktion her i virksomheden er besat efter, hvad

de ansatte kan. Og det er lige før, at det er et plus, hvis de ikke er danske. Det giver flere nuancer og mere nytænkning.

Jeg bliver selv vildt inspireret at andre kulturer, siger han. Og han fortsætter:


- Vi har en inder ansat, hvor tanten

har fundet en kone til ham. Det har hele bureauet gået op i. Han er glad og der er ingen, der har sagt, at det er forkert. Vi

ved bare, at sådan er det for ham, siger Ronnie Job, der ikke mener, der er forskel på at integrere pigen fra Mexico,

hende fra Syrien eller den kvindelige franskmand end at integrere jydere eller fynboere.


Det er magtpåliggende for Ronnie

Job, at der er andre måder at arbejde på end den danske.



Akavet politik

På spørgsmålet om

PeopleGroup har en nedfældet personale- og integrationspolitik siger Ronnie Job: -Det er ren logik, at integrere folk. Det ville

være akavet med en nedfældet politik. Halvpinligt. Det ligger der bare naturligt Integration skal foregå med hjertet

og maven, eller er det ligegyldigt, siger han.


En af virksomhedens nydanskere er Susan Sleman. Hun er 28 år og syrer.


Efter

gymnasiet blev hun hurtigt klar over, at hun ville ind i reklamebranchen. Og indtil i dag har hun været på Egeberg Reklamebureau

og i Velux A/S'' eget reklamebureau - før hun startede i AdPeople.


- Jeg er glad for at være et sted, hvor man lægger

vægt på de menneskelige egenskaber og de faglige kompetencer i en kombination. Ser jeg på de mennesker der er her

føler jeg, at vi har noget til fælles på et lidt højere plan end det faglige. Som mennesker er vi lidt ens

-hvis man kan sige det sådan, siger Susan Sleman.


Hun arbejder med mange forskellige opgaver for f.eks. Microsoft, Dell Computer,

Nordea og Sonofon.


Susan Sleman fortæller, at hendes forældre altid har lagt vægt på, at hun skulle få

en godt uddannelse. Den grafiske vej kom som lidt af en overraskelse. Men med tiden har de også erfaret, at det dels er et job

med spændende facetter og dels indfrier hendes personlige ambitioner.


- Der er ingen tvivl om, at mine forældre oprindeligt

hellere havde set, at jeg gik i en anden retning. De ville formentlig helst have haft, at jeg blev et eller andet medicinsk. Jordemorder

eller tandlæge, siger Susan Sleman.


- I virkeligheden ved jeg ikke om mine reaktioner altid skyldes, at jeg har en arabisk

baggrund. Jeg er da bevidst om, hvor jeg kommer fra. Jeg skjuler det ikke, men det er nu heller ikke det første jeg fortæller mennesker,

jeg ikke kender. Faktisk er det utrolig sjældendt at nogen overhovedet spørger mig, hvor jeg kommer fra, siger hun.









Fra

kultur til kultur

På PeopleGroups webside står: "I PeopleGroup er det den, der ved mest, der bestemmer mest. Det betyder,

at hvis en opgave kan blive bedre ved at involvere nogle af vores kolleger på Wibroe, Duckert & Partners oppe på fjerde

sal, så gør vi det. Det er resultatet, der tæller. Ikke hvem, der har sat fingeraftrykkene".


Og det kan

Susan Sleman skrive under på. Der er fornyligt ansat en fransk kvinde, fordi virksomheden har en del forretninger i det sydeuropæiske.


-

Fordi hun er fransk og er så tæt på, hjælper mig til at forstå franskmændenes mentalitet bedre.

Havde vi haft en dansker på hendes plads ville jeg måske aldrig rigtige hverken forstå eller respektere deres handliger

og holdninger, siger Susan Sleman og fortsætter:


- I det hele taget handler det her om, hvad folk kan, og hvad de ikke

kan. Vi bruger hinanden. Hjælper hinanden. Deler med hinanden. Det gør også, at jeg hele tiden udvikler mig. Og

i bund og grund er det jo med til at det bliver lidt nemmere at komme op om morgenen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen