Berlingske Business

Innovationskroner til vandrensning

Joint venture-selskab får million-tilskud, som skal bane vejen til det globale marked for selskabets vandrensnings-system.

Provital – et joint venture selskab mellem Løkken Spa & Pool A/S og Cometas A/S – har i fællesskab udviklet et filtersystem til vandrensning, som forventningerne er så høje til, at Internationalt Center for Innovation (ICI) har valgt at støtte med 2,5 millioner kroner til udvikling af forretningsmodellen.

Det stigende internationale fokus på miljø betyder, at vækstmulighederne for klima- og miljøvenlige teknologier er store – ikke kun inden for landets grænser. Og det er et område, hvor Danmark allerede er langt fremme i skoene internationalt, og Provital får mulighed for at markere sig, fordi mange andre lande fremover kommer til at stå med et stort behov for energi- og miljørigtige løsninger, vurderer Peter Lindgren, Leder af ICI og Lektor på Aalborg Universitet:

- Vi bevæger os væk fra tidligere tiders tænkning om, at bæredygtighed og vækst er hinandens modsætninger. Kunsten for Provital i samarbejde med ICI er således at få udviklet forretningen omkring filteret, så virksomheden bliver godt rustet til det globale marked, og kan skabe den maximale værdiskabelse i virksomheden og i region Nordjylland, siger Peter Lindgren.

Slut med sandfiltre

Provitals filtersystem skal efter planen erstatte de traditionelle sandfiltre til vandrensning. Og potentialet er enormt, da den nye innovative løsning samtidig reducerer vandforbrug, energiforbrug, pladsforbrug, driftsomkostninger og vedligeholdelse, forklarer Paw Juul, projektleder hos Provital:

- Filtersystemet er i første omgang udviklet til spa og pool branchen, hvor der allerede er etableret testsystemer. Men der er på nuværende tidspunkt også testforsøg indenfor andre brancheområder, herunder vaskehaller på tankstationer, hvor olie og benzinrester i vandet er et stort problem, fortæller han.

Forretnings-innovation

Men selvom potentialet i Provitals filtersystemer er store, er det langt fra nogen garanti for succes. Behovet for at have en bæredygtig og toptrimmet forretningsmodel er ikke blevet mindre under finanskrisen. Heller ikke selvom man står med et stærkt produkt.

- Det er helt åbenbart, at fremtidens samfund og industri er ekstremt afhængig af at være i stand til at forstå, læse og innovere forretningsmodeller. Det handler om overlevelse, og der er ikke råd til at tage fejl ret mange gange. Det handler altså om at være innovativ og innovere bæredygtige forretningsmodeller – hvor der tænkes ud af boksen, forklarer Peter Lindgren.

Det er netop evnen til at skabe innovation af forretningsmodeller på tværs af kompetencer og brancher, der fremover er afgørende for at virksomheder kan overleve.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen