Berlingske Business
17:34Ulven fra Wall Street advarer mod kryptovalutaer

Ingen tale om tvang

Man taler ligefrem om en stavnsbinding til forsikringsselskaberne. Stavnsbinding

er jo et negativt ladet ord og henleder opmærksomheden på tvang. Men virkeligheden er måske en hel anden. I virkeligheden

er der tale om en høj grad af fleksibilitet fra forsikringsselskabernes side, idet det jo står enhver kunde frit, hvorvidt

denne ønsker 1, 3 eller 5 årige forsikringer. Det er kun et spørgsmål om hvor stor rabat kunden ønsker

på sin forsikringsportefølje. Ønsker virksomheden at udvise tillid og lægge sin loyalitet hos et bestemt

forsikringsselskab, vil en sådan disposition som regel betyde opnåelse af betydelige rabatter på forsikringspræmien.



Samtidig

skal man jo ikke glemme, at virksomheden altid kan opsige sine forsikringer til førstkommende forfaldsdato, såfremt forsikringsselskabet af

den ene eller anden grund føler trang til at forhøje forsikringspræmien udover den almindelige indeksregulering.

Desuden vil kunden i de fleste tilfælde være fritstillet overfor sit forsikringsselskab, hvis kunden får en skade

på sin forsikring uanset om kunden har fået den forventede erstatning eller ej. Med andre ord - stavnsbinding er nok at

tage munden for fuld.



De fleste tilbud fra forsikringsselskaberne indeholder som regel præmien for 1-årig tegning

samt rabatten for en flerårig binding. Måske ligger problemet i virkeligheden i, at man fra begge parter, såvel forsikringstager

som forsikringssælger, ikke drøfter grundigt nok, hvad flerårig tegning af forsikringer indebærer, men i

stedet er fikseret på rabatten.



Når det er sagt, vil kortere opsigelsesvarsler kunne skærpe konkurrencen på

især selskabernes service. Det vil altid være en motiverende faktor for ethvert forsikringsselskab, hvis kunden inden

for 14 dage kan flytte sine forsikringer, såfremt selskabet ikke lever op til kundens berettigede forventninger, især

når der er tale om gode risici set fra selskabets side.



Man skal bare huske på, at et sådant opsigelsesvarsel

med stor sandsynlighed gælder begge veje og således kan være en god mulighed for selskabet til at slippe af med

mindre gode risici, indføre højere præmier, eller forringe forsikringsdækningen med kort varsel og dermed

bringe en sådan virksomhed under tidspres i bestræbelserne på at finde et nyt forsikringsselskab.



Erhvervsvirksomhederne

må bare være indstillet på at skulle betale en højere præmie og her er spørgsmålet: er

de parate til det? Eller vil de selskaber, der taler for kundens ret til at opsige sine forsikringer med 14 dages varsel sælge

sine forsikringer til uændret pris i forhold til tidligere flerårige forsikringer?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen