Berlingske Business

Ingen taber på alliance mellem SAS og Herning

Den vidtrækkende samarbejdsaftale, SAS har indgået med Messecenter Herning, som bl.a. betyder, at sidstnævnte fremover

skal bidrage til markedsføringen af SAS særligt i relation til messegæster og besøgende til byens fodboldstadion,

skaber ikke uro i fly- og lufthavnskredse. I hvert fald ikke på overfladen.



Aftalen modtages pænt af såvel

Karup Lufthavn, som SAS slet ikke beflyver, som af konkurrenten Maersk Air.



Lufthavnschef Erik Jacobsen, Karup Lufthavn, venter,

at aftalen vil "dryppe" på Karup uagtet, det er Cimber Air, der flyver her.



- Så vidt, jeg har forstået,

går aftalen bl.a. ud på, at der skal arbejdes på at sende hele charterfly med messegæster hertil. Det må

jo i sagens natur blive os, der bliver målet, da vi er den lufthavn, som ligger tættest på Herning. Min umiddelbare

reaktion er, at aftalen vil styrke Karup Lufthavn, siger han. Charterflyvning til messer er i øvrigt ikke noget helt nyt. Den

midtjyske lufthavn har også tidligere lagt landingsbane til flyvende messegæster, som er kommet i chartrede fly.

Billund

frem

Til ErhvervsBladet sagde SAS'''' viceadministrerende direktør, Jens Wittrup Willumsen, forleden, at ét af målene

med aftalen er at skabe mere trafik ind og ud af København og samtidig få mere gang i indenrigstrafikken.



I forhold

til Messecenter Herning er Billund Lufthavn den mest oplagte lufthavn, idet det er nærmeste "SAS-lufthavn".



I

forvejen gik Billund kolossalt frem med mere end 30 pct. flere indenrigspassagerer i juli måned, mens Karup Lufthavn og Århus

Lufthavn hver gik mere end ti pct. tilbage.



Lufthavnschef Jørgen Krab Jørgensen, Billund Lufthavn, har ikke kommentarer

til hverken denne udvikling eller til aftalen mellem Messecenter Herning og SAS.



- Jeg ved simpelthen ikke nok om nogen af delene,

forklarer han.

Ingen trussel

Salgs- og marketingchef hos Maersk Air, Anne von Glasow, tager aftalen med sindsro.



-

Så vidt jeg kan bedømme, er det da en meget fornuftig marketingaftale, som vi også kunne have indgået, hvis

vi var blevet spurgt. Det blev vi ikke. Alligevel ser vi ikke aftalen som nogen trussel mod os, siger hun.



På spørgsmålet,

om ikke det nye samarbejde vil flytte flere "messe-passagerer" over til SAS, når flyselskabet nu kommer til at indgå

i messecentrets markedsføring, svarer hun:



- Jeg tror det ikke. Vi har Billund Lufthavn som en vigtig hub (nav, red.) i

vores udenrigsnet. Det kan godt være, at SAS bliver en del af messecentrets markedsføring, men de fleste undersøger

altså også rejsemulighederne selv via flybestillerne, og de vil hurtigt kunne se, at man altså nemt kan komme til

Herning med fly via Billund uden at skulle tage omvejen omkring København. Samtidig bliver infrastrukturen mellem Billund og

Herning bedre og bedre. Med vores fintmaskede netværk ind til Billund i tankerne, er jeg ikke spor bange for aftalen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen