Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Ingen konkurrence på bredbånd til private

TDC Tele Danmark ser ud til at løbe med det meste af markedet for ADSL bredbånd til private. Den ene af to konkurrenter

på det danske marked, Cybercity, mener, at markedet er så presset, at det kun er muligt at lave en fornuftig forretning

på salg til virksomheder. Tele2 har helt har opgivet at komme ind på ADSL-markedet. Begge angiver, at priserne for at

komme ind på telenettet, som ejes af TDC Tele Danmark, er for høje.


- For et år siden havde vi ikke regnet

med, at en af konkurrenterne ville løbe med så store markedsandele. Vi havde forventet en tilsvarende vækst. Men

vi er tilfredse med, at vi fortsat kan følge med i salget til virksomheder. Det er kun på privatmarkedet, at TDC er løbet

fra os andre, siger adm. direktør Henrik Clausen, Cybercity.


Han mener, at det ikke er lønsomt at sælge ADSL

til det brede privatmarked. Indtjeningsmargenen er for lille, og selskabet har derfor valgt at koncentrere sig om salg til virksomheder.


-

Virksomhederne køber ikke kun ren bredbånd, men også sikkerhedsløsninger og andre tillægstjenester,

som integrerer virksomheden med bredbånd, siger Henrik Clausen.

Vil det hele

Den tredje spiller inden for ADSL på

det danske marked, Tiscali, har fortsat fokus på privat markedet:


- Vi koncentrerer os om det hele. Og vi tror på,

at private i stigende grad vil begynde at efterspørge tillægsydelser eksempelvis til downloading af musik, siger Jes

Hvid Mikkelsen.


Han medgiver, at TDC har haft fart på det seneste år.


- Der er en monopollignende tilstand på

privatmarkedet, da TDC er løbet fra os andre. For et år siden sad tre selskaber på hver en tredjedel af markedet,

mens TDC nu sidder på 60 pct alene. De annoncerer som død og helvede, og det smitter af på hele markedssituationen.

TDC har kørt de store kanoner frem, og der kan vi slet ikke være med, siger informationschef Jes Hvid Mikkelsen, Tiscali.


Han

bekræfter, at det er svært at tjene penge på de helt billige produkter, det vil sige de rene og mindst hurtige ADSL-forbindelser.

Opgiver

Tele2

har tidligere undersøgt mulighederne for at lancere ADSL-produkter til kunderne, men nu har selskabet helt opgivet at komme

ind på dette marked. Denne disposition begrunder selskabet med, at TDC tager for høje priser for adgangen til telenettet.

Og selskabet vil kun gå ind på et marked, hvor det er muligt at lave en lønsom forretning.


Teleanalytiker

John Strand mener, at TDC Tele Danmark har taget konkurrenterne på sengen.


- ADSL-markedet har overrasket alle ved, at

det har udviklet sig hurtigere end forventet. TDC har reageret meget hurtigt og har postet mange penge i udbygningen af infrastrukturen

og samtidig markedsført produkterne massivt, siger han.

Tilfreds TDC

At TDC har stor fokus på ADSL markedet og er

tilfreds med udviklingen på markedet, fremgår af selskabets interne blad Aspekt.


- Der skal slås et afgørende

slag på Bredbåndsmarkedet i 2002 og det skal vi vinde, udtaler direktør Peder Ø. Andreassen, TDC Tele Danmark,

til bladet.


Til samme blad udtaler TDC''s administrerende direktør, Henning Dyremose:


- Vi har taget massive markedsandele

i et voksende marked. Faktisk er vores marekedsandel så stor, at det bekymrer konkurrenterne og myndighederne. Men resultatet

er opnået i kraft af, at vore to enheder, der beskæftiger sig med dette område simpelthen bare er bragende meget bedre

end konkurrenterne.


Henning Dyremose fremhæver ADSL-forretningerne, som et af de forretningsområder han er mest stolt

af.


TDC vurderer, at markedsandelen inden for ADSL er vokset fra cirka 30 pct. i 4. kvartal 2000 til cirka 65 pct. i 3. kvartal

2001 målt på antallet af kunder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen