Berlingske Business
07:54Volvos omsætning gik et ekstra gear op

Ingen hurtige genveje til at stoppe spam

Det glæder mig, at videnskabsminister Helge Sander og andre har sat fokus på det stadig stigende antal spam-mails, der

fylder danskernes inboxe med reklamer om alt lige fra "Nigeria breve" og piratkopieret software til et bedre sexliv. I dag

er ca. 6 ud af ti mails spam og tallet er stærkt stigende.



Der er ingen tvivl om, at vi må gøre noget ved

problemet, men det bekymrer mig, at mange tror, at man alene ved at pålægge internetudbyderne ansvaret for at scanne forbrugernes

mails kan sætte en stopper for spam.



For det første findes der endnu ikke en teknisk løsning, der kan stoppe spam

100 %.



Mange internetudbydere tilbyder i dag spamfiltre, der er sorteret ud fra forskellige parametre.



Spamfiltre kan frasortere

ca. 80-90 % af de uønskede mails, men det hindrer ikke spammerne i at udsende mails med nye ordvarianter og fra nye adresser,

der trods spamfiltre alligevel finder vej til danskernes inboxe. Spamfiltre kan på kort sigt fjerne noget spam, men det forebygger

ikke problemerne.



For det andet er der nogle juridiske overvejelser vedr. privatlivets fred og brevhemmelighed, der skal overvejes

nøje, idet internetudbyderne jo scanner forbrugernes personlige post.



Har forbrugerne ikke en ret og pligt til selv at

tage stilling til spam?



Spam skal stoppes, men internetudbyderne kan ikke gøre det alene. Ved kun at indføre automatisk

scanning af forbrugernes mail, risikerer vi at gøre forbrugerne en bjørnetjeneste. Resultatet kan blive, at forbrugerne

lukker øjne for "spam-fælderne" på nettet, og at vi skaber en falsk tryghed frem for at bekæmpe

spam.



It-sikkerhed handler om tekniske løsninger og juridiske problemstillinger, men det handler i høj grad også

om at gøre forbrugerne bevidste om, hvordan de kan undgå at udsætte sig selv for risici, når de surfer på nettet,

tilmelder sig nettjenester, downloader programmer mv.



Kort sagt, hvordan forbrugerne undgår at komme på f.eks. spammernes mailinglister.



It-sikkerhed

er ikke kun internetudbydernes ansvar, men alles ansvar.



Internetudbyderne kan tilbyde spamfiltre, men spamfiltre må for

alt i verden ikke gå hen og blive en sovepude for forbrugerne.



Vil vi stoppe spam skal forbrugerne inddrages aktivt. Derfor

bør vi udover spamfiltre give forbrugerne nogle retningslinjer for, hvordan man undgår at kommer på spamernes mailinglister,

og hvordan man håndterer spam.



Vil vi stoppe spam, må vi gøre det med omtanke.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen