Berlingske Business
08:34Fokus på Novo-aktien efter topkarakter til eksamen

Ingen hurra

Der er dog stadig lidt at glæde sig over. De forlig som SR-regeringen i sin

tid indgik omkring renovering af det danske skinnenet og forbedring af vejene løber frem til 2003, og regeringen lægger

med forliget op til at fortsætte dette arbejde - også efter 2003. Dette er vi naturligvis meget glade for.



Når

det så er sagt, er det også vigtigt at understrege, at vi er meget imod den måde, som det finansieres på.

Det bliver nemlig brugerne af de kollektive transportmidler, der kommer til at betale udgifterne i trafikforliget med stigende billetpriser

i busser og tog.



Når nu DSB sidste år leverede et milliardoverskud, kan man virkelig undre sig over, hvorfor koncernen

ikke kunne få lov at bruge disse midler til at renovere nettet. Der må stå nogle måbende DSB-medarbejdere

tilbage, når de ser det overskud, som de har arbejdet så hårdt for, fordufte for øjnene af dem, alt imens

de bliver tvunget til at sætte priserne op overfor deres kunder.



Det kræver ikke en doktorgrad i matematik at regne

ud, hvad stigende billetpriser vil betyde - færre mennesker vil benytte den kollektive trafik, og det vil ramme de dårligst

stillede og miljøet. Regeringens forlig med Dansk Folkeparti er altså på én og samme gang udtryk for en skæv

fordelings-politik og en dårlig miljøpolitik.



Øget færdselssikkerhed har høj prioritet hos Socialdemokraterne.

Det er vores pligt at arbejde aktivt for, at færre mennesker kommer til skade eller dør i trafikken. Det nye trafikforlig

går desværre i den helt modsatte retning og forringer trafiksikkerheden og forskningen på området drastisk.

Med det nye trafikforlig bliver det således for alvor slået fast med syv tommer søm, at hensynet til trafikanternes

sikkerhed har laveste prioritet hos den danske regering anno 2002.



Vi må også sige farvel til indsatsen mod støjproblemer.

Vej- og togtrafik er den væsentligste kilde til generende støj, som ofte resulterer i høreskader og øger

forekomsten af stressrelaterede sygdomme. Det blæser regeringen på, og vi kan nu vinke farvel til en stor del af de stærkt tiltrængte

støjværn, som ligger på tegnebordet rundt om i landet.



Selvom der er lidt at glæde sig over, fortoner

smilet sig altså hurtigt, når man kaster et blik på den måde, hvorpå de positive elementer i trafikforliget

skal finansieres. Set med Socialdemokratiske øjne kunne det faktisk næsten ikke blive værre - et trafikforlig,

som vender den kollektive trafik - og dermed forbrugerne og miljøet -ryggen og sikrer mere støj og mindre sikkerhed

- Nej der er ikke meget at råde hurra for.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen