Berlingske Business
17:42

Ingen fordel

Og baggrunden til kravet er for så vidt også ok, når det drejer

sig om mobilnumre. Har man et godt mobilnummer eller er det indarbejdet hos alle, man kender, skal der stærke økonomiske

argumenter til at flytte over i et andet telefonselskab, hvis prisen bliver, at man skal skifte til et nyt nummer.


Med det nye

krav om nummerportabilitet kan mobilselskaberne altså ikke længere "stavnsbinde" deres kunder - de skal være

konkurrencedygtige hele tiden, ellers flytter kunderne over til andre selskaber, som er bedre og billigere.


Uheldigvis stopper

man ikke der. Staten forlanger også, at folk fra den 1. april frit skal kunne flytte deres telefonnummer fra et mobilselskab

til et fastnetselskab og omvendt. Og nu begynder det at blive morsomt -for hvem ønsker at gøre det?


Størstedelen

af den voksne befolkning har allerede en mobiltelefon, og jeg kan ikke se, at konkurrencen på telemarkedet skulle blive bedre

af, at man fik mulighed af at flytte sit fastnetnummer over til et mobilabonnement og omvendt.

Indbyrdes konkurrence

For nogle

enkelte abonnenter kan det måske være en behagelighed - men at denne "krydsportabilitet af telefonnumre" generelt

skulle skærpe selskabernes indbyrdes konkurrence og give kunderne bedre service og lavere priser, det kan jeg ikke se. Kun omkring

70.000 mobilkunder ud af i alt 3,8 mio. har benyttet lejligheden til at tage deres mobilnummer med til en anden operatør. Hvor

mange vil mon ønske en krydsportering?


I øvrigt er resten af Europa slet ikke klar til at blande telefonnumrene mellem

mobil- og fastnettet sammen. Udenlandske sms-beskeder og opkald vil ikke nødvendigvis kunne sendes til danske mobiltelefoner

med et overført fastnetnummer. Endelig har de to netværk forskellige takster, og blander man numrene sammen, kan folk

i fremtiden ikke vide, om de ringer til en billig fastnettelefonen eller en noget dyrere mobiltelefon.

Flytbare kontonumre

At

man kan opstille nye konkurrencebetingelser, er ikke ensbetydende med, at man også skal gøre det. Man kunne f.eks. kræve,

at kunder i et pengeinstitut skulle kunne bringe deres kontonumre med over i en anden bank, så kunderne slap for at lære

nye numre og pinkoder. Eller man kunne forlange fri portabilitet for nummerplader mellem lastbiler og motorcykler med sidevogn. Argumentet

for ikke at gøre det ville formentlig være, at omkostningerne forbundet med en sådan portabilitet langt ville overstige fordelene.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen