Berlingske Business
17:42

Inflation i fokus

Oliepriserne er steget, og det har sendt inflationen op, så de første bekymringer er så småt ved at vise

sig hos verdens centralbankchefer. Tirsdag offentliggøres de amerikanske inflationstal for marts, og onsdag følger de

endelige marts-tal for Europa.


Efter at have set foreløbige inflationstal for eurozonen, der var overraskende høje,

ser rentepanelet frem til at få præciseret hvor problemerne ligger, og ikke mindst, hvordan den underliggende inflation, der

er opgjort uden fødevare- og energipriser, har udviklet sig.


Rentepanelet har længe været enig med Den Europæiske

Centralbank (ECB) om, at inflationen kommer under 2 pct. i år, men nu begynder panelet at tvivle.


- Den underliggende inflation

er faktisk steget og ligger omkring 2,5 pct. Hvis oliepriserne stiger yderligere, risikerer vi, at den almindelige inflation kun falder

til 1,5-2,0 pct. for at begynde at stige i andet halvår, og så har ECB et problem, siger en paneldeltager. RB-Børsen









EU-vækst

opjusteret

EU-kommissionen opjusterer sine forventninger til væksten i eurozonens bruttonationalprodukt (BNP) for både

første og andet kvartal, og venter nu en vækst på 0,5-0,8 pct. i andet kvartal, mens de tidligere forventninger lød

på en stigning på 0,4-0,7 pct.


For første kvartal ventes nu en stigning på 0,2-0,5 pct. mod tidligere 0,1-0,4

pct. Det meddelte kommissionen torsdag samtidig med Eurostats offentliggørelse af reviderede BNP-tal for fjerde kvartal 2001.


De

viste ingen ændring i forhold til de offentliggjorte tal i marts, som lød på et fald i BNP i fjerde 2001 på

0,2 pct. sæsonjusteret, hvilket gav en stigning på 0,6 pct. opgjort på årsbasis. Det var første gang

i otte år, at eurozonen oplevede et fald i BNP. Det var ikke sket siden 1. kvartal 1993, da BNP faldt 0,7 pct. på kvartalsbasis.

BNP faldt i fire kvartaler i træk i 1992-93.I de 15 EU-lande faldt BNP 0,1 pct. i fjerde kvartal, mens der var tale om en stigning

på 0,7 pct. opgjort på årsbasis, revideret ned fra oprindelig en stigning på 0,8 pct

RB-Børsen



Flere fædre på orlov

Fra april 1998 blev det muligt for fædre at holde orlov på

dagpenge sammen med deres nyfødte børn i 25.-26. uge efter fødslen. Og cirka hver fjerde nybagte far, i alt 15.860

fædre, benyttede sig af denne mulighed i 2001. I 2000 var det kun hver femte far, der var på barsel i disse uger.


Men

det betyder ikke noget for det samlede antal dage, som fædrene vælge at holde orlov med deres nyfødte børn.

Både i 2000 og 2001 holdt fædrene således orlov i 17 dage. Tallene viser også, at kun lidt over halvdelen

af de nybagte fædre holder orlov i løbet af de første 14 uger efter fødslen. nika

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen