Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Indvandrer-stop underminerer turist-kampagne

Turistorganisationen Wonderful Copenhagen har indledt en brandingkampagne, der skal markedsføre hovedstaden med nøgleord

som: fri, tilgængelig, hjertevarme, levende og menneskelig. Men ifølge marketingeksperter er timingen dårlig, fordi

Danmark samtidig møder kraftig kritik for stramningerne på indvandrer-området.


Markedsføringen med

sloganet "living is easy" startede i går på danske og sydsvenske tv-kanaler.


Kommunikationsrådgiver

Henrik Byager hæfter sig ved, at netop Sverige har været særlig skarp i kritikken af Danmark, og at faren for, at

Wonderful Copenhagens kampagne i Sydsverige vil give anledning til både skepsis og latterliggørelse, derfor er nærliggende.


-

For hvem er living easy? Det er oplagt at gøre sig lystig på denne baggrund. Svenskere er mere politisk korrekte og vil

kræve en nærmere forklaring, hvis administrationen af de nye stramme regler over for udlændinge giver nogle kedelige

virkninger, siger Henrik Byager.


Han mener ikke, at Danmark netop nu er en international skamplet med et omdømme, som

da Østrigs var på sit laveste. Hvis Danmark fortsætter med at trække sig væk fra rollen som humanistisk

fortrop ved f.eks. at skære i ulandsbistanden, så bliver konsekvensen måske, at vi taber langt mere, fordi internationale

konferencer, kongresser m.v. går Danmark forbi.


Brandingeksperten Stiig Helgens fra Interprise Brandhouse tøver

ikke med at kalde markedsføringen i Sverige dårlig timing.


- Hvis kampagnen først skulle lfinde sted om

tre-fire måneder, havde situationen været helt anderledes, siger han.


Lars Bernhard Jørgensen, der er direktør

i Wonderful Copenhagen, mener, at spørgsmålet om indvandrere og flytninge først og fremmest er politisk.


Han

tager afstand fra påstanden om dårlig timing i forhold til kampagnen i Sydsverige.


- Når de udenlandske medier

omtaler Danmark negativt er der i endnu højere grad behov for, at vi viser et andet og mere positivt billede - og vel at mærke

ikke et positivt billede, der er opfundet, påpeger Lars Bernhard Jørgensen.



Følsomt erhverv

Lars Sandahl

Sørensen fra Danmarks Turistråd mener ikke, at der endnu har været nogen større skadevirkning forbundet

med den negative presseomtale i udenlandske medier. Men erhvervet er følsomt, fordi Danmarks befolkning har ry for venlighed,

åbenhed og gæstfrihed.


- Derfor skal der ikke så meget til, før den internationale presse kaster sig

over os. På længere sigt kan der komme en økonomisk skadevirkning, vurderer Lars Sandahl Sørensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen