Berlingske Business

Importører til kamp mod spiritusafgifter

Salget af spiritus syd for grænsen stiger eksplosivt. En ny analyse fra GfK Danmark viser, at salget er steget med op til 88

pct. i løbet af de seneste måneder.


Tre analyser fra henholdsvis august og november 2001 og februar 2002 viser at

mellem 41 og 51 pct. af alt den spiritus danskerne drikker, købes toldfrit. I 2000 var tallet 27 pct.


Det får nu

en række af Danmarks største importører - og konkurrenter - til at gå sammen i samarbejde, for at få

nedsat de danske spiritusafgifter. Det er bl.a. UDV Denmark A/S, Bacardi-Martini Danmark A/S og Allied Domecq Spirits & Wine Danmark

A/S. De står bag de fleste kendte spiritusmærker, som f.eks. Smirnoff, Ballantines, Bacardi Rom og Gordons Gin.


-

Vi oplever det paradoks, at danskernes forbrug af kvalitetsmærker er stigende, men salget i de danske butikker er faldende.

Samtidig viser vores moderselskabers tal for salg i grænsebutikkerne en eksplosiv stigning i salget gennem de seneste måneder.

Det bekræftes af de nye tal fra GfK, siger PR-manager Eva Veileborg Hald, UDV, på vegne af virksomhederne.


Det er

Danmarks indtræden i Schengen-samarbejdet den 25. marts sidste år, der har medført den kraftige stigning.


Schengen

indebærer, at tolderne kun må gennemføre stikprøvekontrol. Og i praksis er den danske kontrol skåret

ned til et minimum. Men trods mindre kontrol, har tolderne afsløret dobbelt så mange spiritussmuglere i 2001 i forhold

til 2000. I alt 67.800 flasker blev konfiskeret i 2001. Problemets omfang blev senest dokumenteret i programmet "Smuglerjagt"

på TV2, hvoraf det fremgik, at kun en ubetydelig del af smugleriet afsløres.


På den baggrund kan det konstateres,

at de danske afgifter har medført stigende smugleri og faldende salg af lovlige varer i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen