Berlingske Business
17:03Carlsberg stiger mest i stigende C20

Ikke flere ulykker

Man skulle tro, at disse mennesker aldrig har kørt på en dansk motorvej. Ulykkesfrekvensen vil

ikke gå op på grund af de 130 kilometer i timen, blot lovliggøre det trafikmønster, der allerede er taget

i anvendelse af danskere, der simpelthen ikke vil og kan acceptere en sneglefart på 110 kilometer i timen.


Hastighedsgrænsen

på de 110 kilometer i timen, har gjort hovedparten af danskere til lovbrydere. Tænk på al den opmærksomhed

man ville kunne bruge på trafikken, i stedet for hele tiden at spejde efter ordensmagten.


Det ville måske have en

meget større effekt på nedbringelse af antallet af ulykker, end man umiddelbart skulle tro.


At sammenligne ulykkesfrekvenser

med vore nabolande i Norden, er endnu et eksempel på at vildlede befolkningen. Det er da logik for perlehøns, at trafikken

i resten af Norden, ikke belastes på samme måde som i Danmark.

Bedre vognpark

Trafikintensiteten generelt, i f.eks.

Sverige er betydeligt mindre qva landets størrelse (der er lidt længere imellem husene). Samtidig er den svenske vognpark

formentlig i noget bedre stand end den danske, og ikke mindst et afgiftssystem der gør, at udbredelsen af endog meget sikre

biler er meget mere udtalt.


For mit eget vedkommende er det forslag, den nye regering har lagt frem, meget mere i overenstemmelse

med virkeligheden og et udtalt ønske for alle os, der kører på motorvej hver dag.


Jo mere trafik man kan

få over på motorveje, og også på meget øde hovedvejsstrækninger (som sagtens kunne bære

hastigheder på 100 kilometer i timen), vil fjerne trafik fra byområder og kritiske veje. Incitamentet til at gøre

det i dag, er simpelthen ikke eksisterende.


Langt de fleste danske billister har accepteret, at fart dræber i byområder,

og at man skal holde en fornuftig fart her.


Min erfaring her er, at det hovedsagligt er unge mænd, der lige har fået kørekort,

der belaster ulykkesstatistikkerne.


Måske skulle man indføre et system, der betød, at man kun får

kørekortet på prøve de første to-tre år, og at en væsentlig overskridelse af fartgrænser

etc med det samme betød, at man skulle op til en ny prøve. Det tror jeg ville kunne få fodtrykket på speederen

noget ned.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen