Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Ikea kan ikke få el-tog

(ÄLMHULT) - Kun Railion Denmark har de el-lokomotiver, der kan køre fra Ikeas lager i Älmhult i Sverige til Padborg

via den teknisk problematiske Øresundsbron. Men Ikea vil ikke være kunde hos Railion. Koncernen vil selv stå for

transporten - om end med lejede tog.


- Det er et år siden, vi besluttede os for at begynde for os selv, men det har været

en besværlig proces. Vi ville have kørt med el-lokomotiver hele vejen fra Älmhult i Sverige til Duisburg i Tyskland

- nær vores store distributionscenter, men kun i Tyskland kan vi få el-lokomotiver. Derfor må vi køre diesellokomotiver

i Sverige og Danmark, sagde Christer Beijbom, der er øverste direktør for Ikea Rail, ved invielsen af forbindelsen

i går i Älmhult.


Ikea vil om et år begynde at køre lignende tog mellem Duisburg og Italien og Polen.

Og flere vil følge.



Miljømæssigt forpligtede

- Vi føler os miljømæsigt forpligtede.

Vi forventer at øge vores omsætning i Ikea-butikkerne i Europa de næste ti år, så vi mod i dag at køre

20 mio. kubikmeter gods til den tid kører 100 mio. kubikmeter, sagde Christer Beijbom.


Med 47 varehuse er Tyskland Ikeas

største marked. Derfor stod Tyskland øverst på ønskesedlen. Med en omsætning på verdensplan

på 10,4 mia. euro og 2.000 underleverendører, er kravet til logistik enormt.


- Det er ikke Ikeas kerneområde

at transportere. Derfor er Ikea Rail et selvstændigt selskab, der vil tilbyde plads på togene, hvis der er plads - især

på returgods. Både for økonomien og miljøets skyld. Toget er den reneste transport, og vi kan i tog køre

hurtigere på de 1.044 km end en lastbil.


- Med 16 timer mellem de to byer er ikke det vigtigste. Det er fra produktion

til lager og butik. Hvis vi ikke selv var begyndt at køre vores gods på skinner, havde vi måttet fortsætte

med lastbil. Hvsi vi havde valgt f.eks. Railion efter traditionelt mønster, havde det ikke kunnet svaret sig for os, siger

Christer Beijbom.



Fordel med Femern-bro

Ikea Rail kan godt se en fordel ved en fast forbindelse ved Femern Bælt, men

det er alene et prisspørgsmål. Men man håber på hurtigst muligt at få el-tog hele vejen - men et el-lokomotiv,

der kan passere Øresund, kan først leveres om halvandet år. Prisen bliver fem mio. euro mod tre mio. euro for

et normalt el-lokomotiv. Årsagen er, at der er tre systemer i øresundsmodellen, som Railion Danmark er ene om at have.


Første

tog kørte i går kl. 16.03 fra Älmhult. Det passerede København ved 18.30 tiden og er i Duisburg i dag kl.

18.46.


Der skiftes lokofører i Malmö og Padborg - og tog i Padborg.


De tre operatører er TGOj Trafik

i Sverige, TraXion i Danmark og Ruhr Kohl i Tyskland.


Der køres fem gange om ugen. Der køres på Freight

Freeways i Europa - p.t. i ni lande, næste år efter EU-lov i alle EU-lande.


Ideen er One-Stop-Shops, så kunden

(f.eks. IKEA) kan handle ét sted og køre overalt. Ud over de særlige, private tog, har Ikea 40.000 waggoner kørende

om året i Europa. En togstamme består af 30 waggoner - svarende til 30 lastbiler pr. togstamme. Eller 60 lastbiler begge

veje.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen