Berlingske Business

Hyldest til nordjysk bondeknold

For en snes år siden fremstillede han pølser som slagter på Pølsefabrikken Gøl ved Aalborg.



I aftes blev han i sin egenskab af grundlægger af og direktør for virksomheden Nordjysk Kloak og Industriservice A/S, NKI,

hyldet på hotel Scandic Aalborg som regionsvinder af Dansk Transport og Logistiks landsdækkende konkurrence: Årets

Transportvirksomhed 2004.



Aalborg-virksomheden har dermed, som den anden transportvirksomhed, kvalificeret sig til finalen den

22. maj i Herning, hvor DTL kårer den første landsvinder i den nye konkurrence.



NKI vandt den regionale konkurrence

i et skarpt opgør med Øbro Flytteforretning A/S, ligeledes i Aalborg, og Nykøbing Mors Dag- og Industrirenovation

I/S.



Akkurat som ved den første regionale konkurrence i Sydjylland og Fyn kom bedømmelseskomiteen på hårdt

arbejde i det nordjyske, oplyser udviklingsdirektør i DTL, Jens Poul Madsen.



Alligevel tøver han ikke med at kalde

NKI en af de mest driftige transportvirksomheder, han har oplevet.

Autodidakt

Det skyldes i høj grad Carlo Andersen,

der er helt og aldeles autodidakt i transportbranchen, og som ikke praler med en lang skolegang - tværtimod, hvilket Jens Poul

Madsen da heller ikke undlod at kommentere, da han i aftes talte ved kåringen i Aalborg.



- Du ynder med ægte jysk

beskedenhed at kalde dig selv for en jysk bondeknold med kun syv års skolegang. Alligevel har du på din egen dygtige og

selvlærte måde været i stand til at skabe en meget veldreven og professionel virksomhed. Hvis du absolut vil fastholde

betegnelsen bondeknold, er det nødvendigt at udvide den til en særdeles professionel og markedsorienteret bondeknold,

sagde han.



Carlo Andersen har ikke lagt skjul på, at han ville blive stolt, hvis NKI skulle gå hen og vinde.



-

Især er jeg stolt på medarbejdernes vegne. De er som soldater, der lever og ånder for virksomheden.



Bedømmelseskomiteen

har ikke mindst vægtet NKI''s vilje og evne til at skabe innovation, som har resulteret i unikke og patenterede løsninger. Bl.a.

har nordjyderne i samarbejde med en engelsk fejemaskine-specialist udviklet en helt speciel bil til rensning af lufthavnenes landingsbaner.





Bilen har allerede med succes været testet i Heathrow i London og lufthavnen i München, og i år skal franskmændene

prøve den af i Charles de Gaulle lufthavnen ved Paris.

Risikovillighed

NKI har senest udviklet et sand- og jordrensningsanlæg,

som er opstillet ved virksomhedens domicil i Aalborg Øst. Den nordjyske virksomhed er på det nærmeste blevet bestormet

af kommuner, der er interesserede i anlægget, som først i år skal stå sin prøve for alvor.



Udviklingen

af anlægget viser alt om nordjysk risikovillighed. Det tog halvandet år at udvikle anlægget, og det kostede ni mio.

kr. - tre gange så meget som beregnet.



Carlo Andersen ser da også konsolidering som de kommende års største udfordring

for NKI, der i dag er 100 pct. ejer af Hevring Kloakservice på Djursland og halvpartsejer i Per Fournaise Kloak- og Industriservice

Aps. i Fredericia.



Konsolidering eller ej er vækstambitionerne så rigeligt intakte.



Ifølge Carlo Andersen

er målet at øge omsætningen med fem mio. kr. hvert år. Den målsætning har virksomheden i øvrigt

så nogenlunde levet op til gennem adskillige år.

Kvittede pølserne

Personligt lever han næsten

op til billedet af "den amerikanske drøm". I 1980''erne stod det i hvert fald ikke skrevet, at slagteren på Pølsefabrikken

Gøl en dag skulle stå i spidsen for en fremstormende transportvirksomhed.



I 1987 kvittede han pølserne for

at prøve noget nyt. Han blev chauffør hos en lokal vognmand, hvor han kom til at køre slamsuger.



Det gav

ham ideen til at prøve selv. Carlo Andersen investerede 150.000 kr. i en gammel bil - en slamsuger. I enmandsfirmaet kørte

han med slamsugeren om dagen, skrev regninger om aftenen og reparerede på den gamle bil om natten. Siden er det gået slag

i slag. Allerede i 1993 blev virksomheden omdannet til et aktieselskab.



Når billedet af "den amerikanske drøm"

alligevel ikke holder helt, hænger det sammen med Carlo Andersens nære forhold til fagforeningen SiD. Han er selv "gammel





SiD''er", og han har ikke glemt sine relationer til fagforeningen.



NKI fokuserer meget på efteruddannelse, medarbejdersamtaler

og personalemøder, og SiD spiller en væsentlig rolle i det hele, hvilket bedømmelseskomiteen også har lagt

vægt på i sit valg i det nordjyske.



Selv siger Carlo Andersen:



- SiD er en meget vigtig samarbejdspartner for

mig. De kan meget nemmere end jeg selv forklare mine medarbejdere om arbejdstider, køre-hviletider, overenskomster o.s.v. Derfor

er de selvfølgelig også med ved personalemøderne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen