Berlingske Business
17:42

Hvad kommer efter in-house reklamebureau?

D et gør ex house. Eller er det omvendt? Når tiderne er knappe sparer man, hvor spares kan. En af de mest synlige poster

på budgettet er markedsføring. Store beløb der hurtigt kan aflæses i regnskabet og med en effekt (payback),

der først rammer senere. Reklamebudgettet kan skæres ned, tænkes om, eller man kan udføre nogle af opgaverne

selv, for at spare. For et eksempel har in-house reklameafdelinger vundet frem hen over de seneste 10 år. De fleste er startet

ud fra en økonomisk betragtning. Men hvad er den økonomiske gevinst reelt?



Netop ordet gevinst kan være interessant,

for set ud fra, at man plejer at betale kr. X for en vare (f.eks. et produktkatalog) - og nu selv kan lave den in-house til kr. Y,

som er billigere fordi man kun har lønomkostningen -ja, så er der en økonomisk gevinst. Men hvad nu, hvis ikke

medarbejderne er "beskæftiget" hele tiden. Kan spildtiden så forrente sig? Og endnu værre - hvad nu hvis

det katalog man laver kunne være blevet mere indbydende og stærkere og dermed være blevet et katalog der sælger

flere varer - hvad så? Så gik ordet "gevinst" i hvert fald hen og fik et andet perspektiv.







D et er

klart, at når vi befinder os i en krisetid, så sparer man, hvor man kan, men der er mange måder at lægge snitfladen

på. Først og fremmest handler det om at finde det punkt, hvor de ansatte medarbejdere er beskæftiget mere eller

mindre 100%. Er der perioder, hvor der er for lidt at lave, bærer man på en fast omkostning, der næppe er hensigtsmæssig

ud fra en bundliniebetragtning. I mange tilfælde viser der sig at være omkring 20 procent overkapacitet.



Dernæst

handler det om at finde sin begrænsning rent fagligt. Finde ud af, hvad man er god til - og have en selverkendelse om, hvad

andre er bedre til.



Mange in-house reklameafdelinger kan med fordel lave dtp-arbejde selv. I hvert fald den del af det, der i

gamle dage hed rentegning. Smarte grafiske programmer og teknologiske muligheder for at eksperimentere frister dog desværre

også nogle til at lave grafiske opsætninger der grænser til layout. Men kan de det? Har de der sidder med musen

i hånden og skærmen foran næsen fået uddannet og trænet deres øjne på f.eks. grafiske skoler?

Ved de noget om, hvilke typografier der er klassiske, moderne eller blot tids-smarte? Ved de noget om, hvilke typografier der er nemme

- og hvilke der er svære at læse? Ved de noget om at få den rette vægtning på en side, den rette vægtning

hen over 2 sider, på et opslag eller for den sags skyld på flere følgende opslag?



Måske. Men hvis ikke,

er der hjælp at hente - for man kan købe de grafiske øjne og hjerner ud i byen.



Man kan også købe

hjerner der er gode til at skrive ord og overskrifter ude i byen.



Problemet er bare, at de fleste klassiske reklamebureauer står

fast og stille. Ofte kalder bureauerne sig "fullservice reklamebureauer", der betjener kunderne fra A-Z. Og så kan

der være svært at få en god forretning ud af at sælge delydelser.



In-house og ex-house reklamebureauer

lever derfor ofte et meget separeret liv. Ex-house (det "rigtige" reklamebureau) laver de store ting. In-house bureauet

laver virksomhedens egne produktkataloger, salgsfoldere, mm. - alt det dagligdags som nogle reklamebureauer ikke synes er motiverende. Men

hvorfor ikke arbejde tættere sammen?







H vorfor kan man ikke fra ex-house få sine grafiske retningslinier, fotoguide,

og for den sags skyld en overskrift til en brochureforside? Hvorfor kan man ikke få sit ex-house reklamebureau til at levere

de kunstneriske og kreative elementer og så selv lave håndværket?



Skal man bygge et hus, ringer man ikke kun

til tømmeren. Man tager også arkitekten med på råd. In-house bureauerne skal kende deres begrænsninger og

ikke lade sig friste af teknologiens forførende muligheder. Ex-house bureauerne skal kende deres styrker - argumentere for

dem, tage sig betalt for dem.



Oplever man, at det lykkes, får man også andet end en økonomisk gevinst.



In-house

udelukker ikke ex-house, men det kan i mange tilfælde gøres mere hensigtsmæssigt. Det kan lade sig gøre

at finde andre snitflader end at "de" laver nogle materialer - "vi" laver nogle andre. Smid forfængeligheden

og se at komme i gang!



Så vil det ikke blive "dine eller mine", men "vores" reklamematerialer - og

dermed også "vores reklamebureau". Økonomisk set vil det medføre en gevinst, som er større end

den man kan kalkulere på baggrund af et defensivt sparehensyn.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen