Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Husk den personlige

Der er vel kun tre svarmuligheder, ja, nej eller næsten. Når jeg stiller spørgsmålet, så er det fordi

udviklingen fra tidligere tiders traditionelle markedsføring med flittig brug af salgskonsulenter på kundebesøg

til den øjeblikkelige udbredte brug af internettet som markedsføringskanal, har medført at den personlige kontakt

mellem sælger og kunde er stærkt minimeret og dermed også chancen for at skabe relationer mellem parterne. Relationer

der på længere sigt kan blive særdeles værdifulde for udviklingen af det gode, tætte, kontinuerlige kundeforhold.



Selvfølgelig

skal den teknologiske udvikling have sin del af æren for at vi i dag kan kommunikere i et tempo, som gør os både

mere effektive og mere stressede. Det tyder jo på, at det er et udtryk for effektivitet at være stresset.



Når

man er stresset lytter man ikke så godt, man går faktisk glip af en masse gode informationer. Det kan måske være

den direkte årsag til, at mange kampagner ikke bliver fulgt op. Der er simpelthen ikke tid og ressourcer til at lytte til kunderne,

så hvorfor overhovedet forstyrre dem. Det er langt lettere med den envejskommunikation, som internettet kan tilbyde, og så

er man dejlig fri for at skulle lægge øre til alt det sludder, som kunderne disker op med i form af undskyldninger om,

hvorfor de ikke vil købe.



Opfølgningen er en slags "stavekontrol".







V i bruger vel alle stavekontrollen

til at fange de værste fejl i vor skriftlige kommunikation. På samme måde kan opfølgningen på en direct

mail kampagne være en slags stavekontrol på de informationer, vi har om kunderne. Mailer vi blindt den ene gang efter

den anden, fordi vi har fuld tillid til det datamateriale, som vi enten køber eller selv råder over, kan vi risikere

at sætte tilliden til vores virksomhed over styr. En virksomhed checkede i en periode over 3 uger alt indgående post,

sorterede breve fra bank, giro, og andre faste relationer fra, og nåede frem til en fejlprocent på 34. Fejl i form af

stavemåder, medarbejderes navn/stilling, medarbejdere der for længst var rejst osv. Er fejlprocenten i dine data lige

så høj, betyder det, at en tredjedel af det du sender til kunderne er behæftet med fejl - uden at du ved det, vel

at mærke.



Du har ikke tid til at ringe til alle kunder, men så vælg dog i det mindste nogle ud, så du

kan skabe dig et indtryk af, hvordan kvaliteten af dine informationer er. På trods af, at enhver ordentlig udformet direct mail

igen og igen opfordrer modtagerne til at reagere på fejl og rettelser, så er vi aktører i erhvervslivet åbenbart

af den opfattelse, at vi ikke skal bruge tid på at hjælpe en virksomhed, der vil sælge os noget med at opdatere

deres informationer om os. Hvorfor? Fordi vi ikke er stolte nok. Vi burde reagere på enhver konstateret fejl i den post vi modtager,

i stedet tyder det på, at holdningen er "det er ikke mit problem". Men det bliver det jo, den dag du selv mailer.

Hvis vi alle kunne blive enige om at hjælpe hinanden, så ville alle kundedata være langt mere opdaterede til fælles

gavn.







H vad er forklaringen? Den kan være, at det ikke nytter. At uanset hvor mange gange man venligt og hjælpsomt

returnerer rettelser eller ringer virksomheden op, så er fejlen stadig ikke rettet, næste gang du modtager post. Så

kan det også være lige meget, og dermed sættes en række negative vibrationer i gang. Det minder om nødvendigheden

af chikaner på vejene for at få bilisterne til at overholde hastighedsgrænserne.



Formålet med en direct

mail kampagne er først og fremmest at sælge et produkt eller en ide. Alternativt kan formålet være at vedligeholde

de relationer, der er mellem parterne, og de bygges bedst på korrekte informationer.



Derfor er opfølgningen på

en kampagne ikke kun et spørgsmål om salg, det er også et spørgsmål om stolthed. Stolthed over virksomheden,

stolthed over produktet, og ikke mindst den personlige stolthed ved at udføre et professionelt stykke opfølgningsarbejde

som afslutningen på en kampagne, der på alle måder afspejler din virksomheds respekt for kunden. Den ensomhed som

mange kan opleve i samlivet med internettet, bryder du med din telefoniske opfølgning, og har du på en iøjnefaldende

måde gjort dig bemærket i din direct mail, er der udsigt til hurtig genkendelse, måske en ordre, en god snak og

under alle omstændigheder anledning til at opdatere din viden om kunden, og er der noget der interesserer kunder, så er

det at få lejlighed til at fortælle om sig selv.



Gør opfølgningen til en sport. Sæt nogle mål.

Forbered dig mentalt på at tale tydeligt og langsomt, til at lytte mere end du taler. Vær åben om dit ærinde,

lad være med at pakke det ind. Det er en ærlig og reel sag at følge op på en direct mail kampagne. Og regn

så lidt på, hvad du og din virksomhed vil gå glip af ved at lade være med at følge op.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen